6 от частно училище - шестица навсякъде

Новините

25-09-2012, 05:39

Автор:

"24 часа"

Всичко от Автора

Косвена оценка за качеството на частните училища е и това, че за едно работно място там се състезават по 15-20 души

Да гледаш пренебрежително на частните училища, не просто вече не е модерно. Това си е чиста глупост, пише в коментар в. "24 часа".

 Истината е, че там подготвят децата отлично. Но не им тъпчат главите с мнооого информация, а ги учат да се справят с живота.
Въпреки високите за българския стандарт такси все повече семейства предпочитат частното училище. Казват: "Доброто образование е едно от най-важните неща, които родителите следва да осигурят за децата си".

Те отдавна настояват държавата да дава пари и за техните деца. Защото образованието е задължително до 16 години, пък и те са редовни данъкоплатци!

Засега това все още е на хартия - текст е от проектозакона за предучилищното и училищното образование. Надеждата им е скоро да стане факт, имат уверението и на министерството на образованието, че трябва да бъде точно така.

Косвена оценка за качеството на частните училища е и това, че за едно работно място там се състезават по 15-20 души. Изпитват ги сериозно. Изискванията към тях са много - да знаят, да умеят да обясняват, да увличат, да са общителни, да са приветливи... И напливът им към частното училище не е само заради заплатата, която, естествено, е по-висока от тази на колегите в държавните и общинските училища. Другата причина е, че ще работят така, както са учили в университета - с по-малко деца, с много енергия и хъс.

Частните училища направиха шестицата си конвертируема. Тя тежи не единствено в самото училище, което да помпа изкуствено самочувсвието на възпитаниците си. Шестицата доказа ценността си както у нас, така и в чужбина. У нас - на изпитите с външно оценяване. В чужбина - при приема в елитни университети.
Анализът, който представиха преди началото на учебната година на съвещанието на училищните директори, показа превъзходството на частните училища
Първите места на важни състезания завзеха именно те.

Отличници са още от 4-и клас. Там на външното оценяване първите 3 места са на частното основно училище с изучаване на немски език "Веда", на частното езиково средно общообразователно училище "Дорис Тенеди" и на частното основно с ранно чуждоезиково обучение "Българско школо". Обяви го лично шефката на регионалния инспекторат Ваня Кастрева

След това дойде таблицата с резултатите от изпитите след 7-и клас. Там на второ място, веднага след Софийската математическа гимназия, се нарежда частното основно училище "Св. София". За никого пък вече не е изненада първенството на Американския колеж на матурата по български език и литература.

Родителите ценят индивидуалния подход в работата на частните училища. Споделят, че децата им там са важни личности, развиват се спокойно, към тях винаги има позитивно отношение. Именно липсата на стрес е подтикнала много майки да запишат детето си в частно основно училище. За да може спокойно "да дишат", докато са малки. След това, натрупали знания и сили, може да се потопят във водовъртежа на общинското или държавното училище.

В частното училище не делят децата по никакъв признак, казват още родителите. Там не се вторачват, ако не дай си боже едното ти око е синьо, а другото кафяво. Неслучайно в частните училища често се срещат деца с различен цвят на кожата.
С внимание и уважение се отнасят към децата в т.нар. неравностойно положение. Поощряват ги да се развиват, но не спестяват и забележките, когато сгрешат.

Липса на субективизъм също е една от характеристиките на частните училища, които родителите оценяват. Повечето ползват скали за оценяване, които превръщат точките в бележки. Както е на миниматурите и на държавните зрелостни изпити. В Американския колеж например дори за тройка трябва да си показал 60% успеваемост.

За шестица са необходими вече поне 91,5%. Според ръководството на училището това е постижим резултат. Децата знаят какво трябва да покажат, за да получат висока оценка. Това ги мотивира още повече. По скала оценяват и в други частни училища.
Ако ученикът има проблеми с материала, учителите започват допълнителна работа с него. Прагът в Американския колеж е 4,50. Паднеш ли по-долу, работата се увеличава.
Учителите обръщат повече внимание. Почти няма случаи успехът скоро да не се подобри. Единици били децата, които не дръпват нагоре. Това вече показвало нежеланието им въобще да учат там. Вероятно само са следвали мечтата на свой родител, но не и своята, допускат педагозите.

Без да гонят златни медали, учениците в частните училища развиват не само духа, но и тялото.

Затова в коридорите са подредени витрини с най-различни купи.
Освен трупането на знания много важно в частното училище е да ти е интересно. Колкото и да е нетипично за българската действителност, точно от децата в тях може да се чуе "ваканцията ми омръзна, вече ми се ходи на училище".

Милка Славчева, председател на Асоциацията начастните училища: По 20 се състезават за място

- Г-жо Славчева, частните училища са показали отлични резултати на външното оценяване, какво ги изведе напред?

- Частните училища и миналата година имаха добри резултати, но те не бяха така официално оповестени. Затова искам да направя уточнение. Това е резултат от няколкогодишна последователна и упорита работа от страна на учителските колективи и децата. Частните училища се стремят към високи резултати, които най-после се показват. Предстои тепърва да правим анализ в други разрези и области, но това не е изненадващ резултат. Не идва изведнъж. Това е въпрос на система и най-вече на високи цели. Неслучайно Българската асоциация на частните училища през последните години навсякъде заявява, че е гарант за високо качество и това не са измислени думи. Тази година наистина сме удовлетворени и се надяваме, че следващата резултатите ще бъдат още по-високи.

- Какви са плюсовете на частното образование?

- Първо учениците в частните училища са по-малко като брой в паралелка, отколкото в общинските и държавните. Там отиват деца по техен избор и на родителите. Няма норматив за пълняемост, както е в държавната система. В частните училища децата са максимум по 15 в паралелка. Това, естествено, създава много по-добра среда и атмосфера за прилагане на индивидуален подход, за мобилизиране на интелектуалните възможности на децата и въобще развиване на потенциала им. Естествено, несравнимо е, от една страна, 15 ученици в паралелка, съпоставено с 26-30 в държавните и общинските училища. Учителите могат да работят по-спокойно, да задават творчески задачи. Второто предимство на частните училища са висококвалифицираните учители, защото те се подбират с конкурс. Назначението им не е само административно по документи. Понякога за едно място се състезават 15-20 учители. Те се поставят в реална среда, изнасят открити уроци, за да може да се прецени какъв е техният капацитет, какво е равнището им.

- Има ли и нещо друго?

- Частните училища работят целодневно до 7-и клас. Те правят това от деня на своето откриване. Добре е, че държавата прецени, че това е много ефективна форма и сега започна да го въвежда. По тази причина учителите имат възможност да удовлетворят интересите на децата. Организират се спортни, художествени, технически занимания, игри и т.н. Плюс е и това, че децата имат осигурено хранене под контрол. Осигурена им е охрана. Всичко това са неща, които са предпочитани от родителите. Разбира се, тези, които могат да платят таксата.

- А каква е тя?

- Таксата е в различен размер в зависимост от степента на образование. В детските градини и в началните класове, където обучението е целодневно, таксата е между
3200 и 3600 евро на година. Тя обаче включва всичко - и обучение, и хранене, и занимания, които са извън учебния процес. Някои по-високи такси включват и транспорт от дома до училището и обратно. Таксите в частните гимназии са около 2500 евро, защото при тях обучението е полудневно. Там няма допълнителните услуги, които изброих.

- Защо смятате, че е справедливо държавата да плаща на частните училища?

- Бих помолила за едно уточнение. Държавата всъщност няма да плаща на частните училища. Става дума за парите, които се полагат на всяко българско дете съгласно конституцията. Когато детето отиде в частно училище, парите трябва да вървят заедно с него. Сумата, която то ще получава, след като новият закон за предучилищното и училищното образование влезе в сила, ще се приспада от таксата. Ако съгласно единния разходен стандарт сумата е 1400 лв., тези пари ще се приспадат от таксата на съответното частно училище. Това категорично е позицията на асоциацията. Ние подкрепяме родителите и децата в тяхното право като български граждани да си получат тази сума. Тези пари ги има. Не е вярно, че ги няма, както някои се опитват да представят нещата. Ако децата по едни или други причини се преместват от частно отново в общинско например, веднага се намират тези пари. Затова ние питаме: къде са парите, които се полагат на всяко българско дете, и защо от тях са лишени тези, които са избрали да се учат в частно училище. За детските градини въпросът е още по-драстичен. Тук има още по-голяма несправедливост специално за големите градове. След като общините не могат да осигурят места, справедливо е държавата да даде правото на родители, които искат да запишат детето си в частна детска градина, да ползват поне размера на сумата за другите деца, попаднали в детска градина. За София става дума за 160-170 лв. Нашето настояване е тези пари да се дадат на родителите, чиито деца не могат да попаднат в общинска детска градина.

- Какво още очаквате от закона за предучилищното и училищното образование?

- Първо се надяваме, че законът в най-скоро време ще бъде приет, защото много дълго продължи неговото обсъждане. Много силно вярваме, че това ще се случи до края на тази година. Вярваме, че финансирането на децата от частните училища ще започне от началото на 2014 г., какъвто беше първоначалният текст в проектозакона. Подкрепяме усилията в тази посока на инициативния родителски комитет, който настоява да не се отлага прекалено много във времето - от 2016 година. Това е право, което децата дълго не са ползвали.

Милена Дамянова: Взехме много от тях

"В частните училища отдавна е разчупен моделът на традиционната класна стая, в която учителят стои пред или зад ученика. Той е партньор на учениците. Няма как да накараш деца, които в днешно време са много освободени, които черпят информация от много и най-различни източници, да стоят насила мирно на чина и някак си да спазват голяма дистанция". Това твърди заместник-министърът на образованието Милена Дамянова.
Учителят трябвало да е подкрепящ, провокиращ, диалогичен, справедлив. да помага на децата да разберат и осмислят информацията. Той е лидерът на промяната.
Според нея е важно, че в подготвения закон за предучилищното и училищното образование са заложени т.нар. методи на позитивна дисциплина - практики, взети от частните училища. Става дума да се забрави за тежките наказания, а да накараш някого да си осъзнае грешката, да го накараш да бъде инициативен - когато е сгрешил, да си промени поведението. Наказанията не работят при съвременните деца, смята Милена Дамянова, която внимателно наблюдава своите трима племенници. Те са в 5-и, 7-и и 9-и клас.
"Много отдавна в частните училища има и следобедни занимания. Нещо, което вече трета година правим с 1-и, 2-и и 3-и клас в общинските училища", коментира още заместник-министърът. Тази практика доказала добрите резултати. Преди да залегне като приоритет в управленската програма целодневната организация, експерти правили анализ на съществуващия опит в частните училища и в общинските, които са организирали занимални през училищните настоятелства.
Според Милена Дамянова добрите резултати на частните училища се дължат и на ясните критерии за оценяване, както и на споделената отговорност между родители, ученици и учители, на училищния ред, който е споделен, договорен, приет в диалог и съгласие. Те нямали извинени и неизвинени отсъствия, а само отсъствие, което след това трябва да се отработи. Най-важното било обаче мотивацията и индивидуалният подход към ученика.
В частните училища учениците правят портфолио, нещо, което се въвежда и за връстниците им от общинските и държавните училища. Много често ги оценяват по проекти по различни практически задачи. Това ги мотивира и им създава интерес.
"Затова смятам, че това, което сме заложили в новия закон от гледна точка на финансиране на учениците, които учат в тези училища, заслужава да бъде подкрепено. Това са деца, които доказват своите резултати. Видяхте колко медалисти от Американския колеж наградихме. Децата са на България и държавата не бива да ги дели на държавни и частни. Частната инициатива не е нещо вредно, а нещо, което поощрява конкурентната среда, а конкуренцията ще доведе до по-добри резултати както в частните училища, така и в тези, които се финансират от държавния бюджет. Така ще се подобри качеството на образованието като цяло".