Частен превозвач се жалва от община Варна в Брюксел

Мисия Варна

15-10-2012, 16:29

Снимка:

varna.utre.bg/архив

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Повод е скандалът около европроекта за усвояването  на 114 млн. лв. за интегриран градски транспорт във Варна.

Писмо до "структурите, следящи развитието на транспортния сектор в Брюксел"

подготвят от частния превозвач във Варна "Транстриумф холдинг". Това обяснява днес в интервю петел.бг Антраник Шакариян, собственикът на дружеството, което обслужва 53% от линиите в общинската транспортна схема на Варна и 100% от община Аксаково.

В писмото ще бъде описана цялата история на дружеството, приетите решения от органите на общината, сключените договори, документи за реализираните инвестиции, изпълнените социални ангажименти в партньорство с общината и икономическите параметри. То, по думите на Шакариян, трябва да предизвика преоценка на изискванията за усвояване на европари.

Повод за епистоларната реакция на транспортната фирма е скандалът около европроекта за усвояването  на 114 млн. лв. за интегриран градски транспорт във Варна. В миналия мандат общинският съвет заложи странна схема, при която общинската фирма "Градски транспорт" трябваше да намери кредит и да изкупи частната. Парадоксът беше във финансовите резултати на двете фирми - плачевни за общинската фирма и печеливши за частната. Мотивът за подписания договор обаче се оказа уж препоръка на евроконсултантите, според която парите могат да бъдат усвоени единствено от общинско дружество, при това само ако то обслужва всички линии в града.  
Няколко месеца по-късно и вече в новия мандат условията се оказаха леко по-различни, кредит за закупуване на частната фирма не се намери и продажбата се разсъхна. Собствениците от "Транстриумф" останаха хем без 20-те милиона, поискани за фирмата, хем вън от евротранспортните планове на общината.

"Ако липсваме някъде, то е само в главите на някои общински чиновници и бюрократи. Вероятно – и в желанията на хора, които нито имат представа как се организира модерен транспорт в град като Варна, нито имат навика да носят отговорност за друго, освен за собствените си глави. Иначе, както и Вие виждате, автобусите на „Транстриумф холдинг” АД продължават да се движат и да возят съгражданите ни и гостите на града. Твърдя, че благодарение на нашия труд обществените превози във Варна имат облика на услуга от 21-и век, а не от средата на миналия", категоричен е Шакариян.

Според него "друг пародокс е, че самонадеяни служители на община Варна, сигурни в крайния резултат предварително, освен, че не спазиха собствените си решения, не изпълниха и предписанията от консултантите на МРРБ. А в това време ние нито спираме да работим, нито да развиваме дружеството. За нас мачът се играе до последната минута и нито работещите в дружеството, нито пътуващите по линиите, които обслужваме, ще станат жертви на трусовете, които ни организират. А в сектора затруднения има, и то големи, само дето не е ясно кой ще решава проблемите – Негово Величество Чиновникът ли? Всички нас ни приспиваха година и половина с празни приказки, грандиозни намерения и обещания. Надпреварваха се да ни уверяват, че превозвачът трябва да е един, но на всички наши работници заплатите и социалните придобивки ще бъдат гарантирани. После обаче се оказа, че това не е точно така. И сега някой си позволява да ни зачерква с лека ръка. Ей така. От висотата на чиновническото си безхаберие. Няма как да допуснем това. Дали това ще стане факт, тепърва предстои да стане ясно. Има съдебен спор, решението ще се разглежда от Върховния административен съд. Категоричен съм и ще търся правата на дружеството и работещите в него и чрез Европейския съд. Категоричен съм и в това, че Европейският съюз ще научи как в България, и в частност във Варна, се унищожава работещо търговско предприятие, в което работят и изкарват прехраната си над 1200 души с 20-годишна история. До тук се стигна в резултат на поредица от груби нарушения както на законите на страната, така и на сключени валидни договори – както от представители на общината, така и от ръководството на едно еднолично общинско дружество".

По адрес на другия превозва - общинското АД "ГРадски транспорт", частникът коментира: "Какъв конкурент и какви камъни? Конкуренцията се доказва с цифри и факти. При нас те са ясни: само в последните 6 години, 4 от които – безпрецедентна световна криза, а в 2 от тях разни хора не спират да тръбят, че нас няма да ни има – „Транстриумф Холдинг” е инвестирала почти 13 млн. лв. в качеството на обществените превози на този град. Общият размер на инвестициите ни е 20 млн. лв., от които 13 млн. лв. вече са платени, а останалите се изпълняват в момента. И искам дебело да подчертая, до тук става въпрос само за последните шест години, без да се връщам по-назад. Искам да ми каже някой коя общинска фирма е реализирала подобна инвестиция за това време и колко общината е вложила в транспорта на Варна. „Транстриумф холдинг” АД още преди началото на новия век изхвърли от употреба икарусите. Ежегодно поетапно подменяме остаряващите машини. През 2007 г. по настояване на кмета на общината купихме 52 автобуса с климатици, през пролетта на 2011 г. закупихме 20 нови автобуса, в които варненци имат удоволствието да пътуват. От самото си създаване дружеството не е спирало да инвестира в транспортни средства, машини и съоръжения, необходими за експлоатацията в масовия градски транспорт. Наскоро един от отговорните хора в града ми каза да не чакам благодарност за направеното. Аз не чакам благодарност, но трябва да има реална оценка от хората, които сме избрали да управляват града ни. Ако и чрез тях нямаме тази оценка, значи жестоко сме сбъркали със системата. Ако нашите управници не могат да оценят труда на хората, как могат да очакват хората да оценят техния труд. Парадокс е и това, че на отговорни длъжности се оставят хора, доказали своята некомпетентност".

Повод за резките думи на Антраник Шакариян най-вероятно е станало поредното изявление на общински чиновник, за което научи Varnautre.bg. Според представителите на Европейската банка за възстановяване и развитие, която трябвало да осигури съфинансирането по проекта,  добре било парите да се отпуснат не на един монополист, а на няколко фирми, сред които да има и частни. Искането на финансистите обаче срещнало бурна отрицателна реакция на началника на отдел Общинска икономика, транспорт и реклама  Александър Димитров. "Частници... Напатили сме се от тях. Те знаят само да съдят общината!, отсякъл той.