Избори със запушен нос

Новините

19-10-2012, 05:52

Снимка:

АРХИВ © IMPACT PRESS GROUP

Автор:

"24 часа"

Всичко от Автора

Предприемчиви търговци в Тексас продават найлонови пликчета за кучешки екскременти с ликовете на двамата основни кандидати

В авторски коментар на в. "24 часа" Христофор Караджов разсъждава върху поведението на двамата претенденти за президент на САЩ по време на последния предизборен дебат.

"Ръкавиците са свалени, мирише на кръв. С втория дебат между Барак Обама и Мит Ромнизапочнаха последните 3 седмици от предизборната надпревара в САЩ, които обещават да бъдат безмилостни. Медиите предварително обявиха дебата за най-важния подобен в последните 20 г. Това ми се вижда преувеличено, но този път президентът наистина излезе нахъсан като Жан-Клод ван Дам в "Кървав спорт".

До 6-ата минута Обама вече бе обвинил Ромни на 2 пъти, че лъже. Напрежението не спадна до края.

Имах намерение да изслушам дебата по радиото, а после да видя повторението по телевизията. Исках да сравня впечатленията си по идея, почерпена от първия в историята предизборен тв дебат между Джон Кенеди и Ричард Никсън. Тогава зрителите са дали предимство на спокойния и фотогеничен Кенеди пред нервния и потен Никсън. Радиослушателите обаче имали точно обратните предпочитания.

Експериментът ми не сполучи напълно, понеже след половин час ми се прииска да виждам лицата на кандидатите, докато спорят един с друг, и си пуснах Си Ен Ен. По време на вицепрезидентския дебат миналата седмица Джо Байдън се съдираше от смях, когато слушаше какви ги ръси Пол Райън. Не беше много учтиво, но пък и младокът се поувлече с лъжите.

Обама и Ромни далеч не са толкова оживени,

обаче телевизията те облъчва с купища изкушаваща информация. Постоянно се улавях как се разсейвам към течащата под екрана линия, която секунда по секунда отразяваше предпочитанията на 35 неопределили се избиратели. Те бяха събрани от Си Ен Ен в гр. Кълъмбъс, Охайо - столица на щата, който е вероятно да реши изхода на битката за Белия дом (вече съм писал за математиката на изборната колегия в САЩ, но можете да видите текущи подробности в блога на младата звезда на предизборните прогнози Нейт Силвър или на сайта на Си Ен Ен.

Заради гласовете в Охайо президентът и претендентът се счепкаха сериозно по теми като въгледобива и изтичането на работните места към Китай. Искри прехвърчаха, когато се заговори за данъци, имиграция и енергийна независимост. Обама беше далеч от апатичната поза, която бе заел в първия дебат, и това доведе до няколко запомнящи се словесни престрелки. Спорът понякога вървеше през главата на водещата, която опитваше да укротява страстите. Хареса ми, когато Ромни попита президента

дали наскоро си е поглеждал пенсионната сметка

Обама го контрира, че не е, понеже неговата не била толкова голяма, колкото на Ромни. На политически неудобния и за двамата въпрос за контрол върху огнестрелните оръжия кандидатите се изхитриха да избегнат директния отговор, като отидоха в съвсем различни посоки: Ромни се отплесна в обяснение за семейните ценности, а Обама изнесе лекция колко важни са учителите.

И така нататък, добри моменти имаше доста. Няма да ви преразказвам нещо, което можете да видите сами (или да го чуете, а сега вече и да прочетете текста на целия дебат) в интернет. Какъв е бил ефектът върху гласоподавателите, ще научим скоро. Хващам се, че се повеждам по акъла на медиите, които преди всички избори настояват, че няма повече да се съсредоточават върху процентите на допитванията и изкушението на прогнозите - и всеки път нарушават това обещание. Не е лесно да се устои, когато всички усилия са насочени към една цел - кой ще познае изхода от изборите.

Тази зараза не е плъзнала само из медиите. В магазините "Севън Илевън" клиентите могат да си налеят кафе в чаша с лика на Ромни или Обама. Веригата отчита ежедневно какви са предпочитанията, защото по този начин са "предсказали" изборите през 2000, 2004 и 2008 г. (текущ резултат: 59-41 в полза на президента, вижте на . Предприемчиви търговци в Тексас пък продават найлонови пликчета за кучешки екскременти с ликовете на двамата основни кандидати. Допускам, че хората избират по-мразения кандидат, когато почистват след домашните си любимци.

А най ми хареса сувенирната щипка за нос, която човек може да си купи и използва в изборния ден, докато пуска бюлетина в урната.