Броят "легналите полицаи", махат поне половината догодина

Животът

02-11-2012, 06:03

Снимка:

БГНЕС

Автор:

Burgasutre

Всичко от Автора

Причината са нови изисквания на МВР и МРРБ

Преди да е паднал първият сняг общинарите в цялата страна бързат да преброят "легналите полицаи".

Причината е, че до юли 2013 г. трябва да се махнат всички изкуствени неравности по улиците, които не могат да се ремонтират така, че да отговарят на изискванията на наредба на МВР и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), пише "Труд".

Документът, влязъл в сила на 24 юли т.г., задължава всички собственици на пътища до 1 година да премахнат напречните гърбици, които трошат колите.

Затова масово се сформират работни групи от експерти по транспорта, пътното строителство и катаджии, които да обикалят по улиците, да отбелязват къде има бабуни и с какви размери. Причина да се разбързат в края на годината е, че в общинските бюджети за догодина трябва да се предвидят средства както за рушене на негодните "легнали полицаи", така и за поправка на тези, които се реши да останат.

Новите ограничители на скоростта ще се изграждат с височина до 7,5 см и ширина не по-малка от 4 метра. Ако се прецени, че съществуващо съоръжение може да се поправи, срокът за това е 3 години. "Легналите полицаи" трябва да се скосят, да се боядисат в жълто, червено или бяло, да бъдат сигнализирани със знак и осветени от улични лампи.

Наредбата забранява слагането на изпъкнали неравности по пътища с разрешена скорост от 60 до 90 км/ч, затова и разпоредбите му засягат предимно уличната мрежа в градове и села. Нормативният акт още разпорежда на кметствата да водят регистър на "легналите полицаи" и пешеходните пътеки, повдигнати над нивото на пътното платно.
Но докато в по-малките общини нямат проблем поне с преброяването, никой в София не знае колко ограничители на скоростта са изникнали в последните години. Смята се, че са между 1000 и 2000. Някои от тях, особено в жилищните комплекси, са правени без строителни документи, по инициатива на гражданите от района, обезпокоени от автомобилната заплаха за децата им.

Други са издигани от собственици на магазини, складове или предприятия, за да убиват скоростта на преминаващите наоколо. Експерти не изключват да се окаже, че над 60% от "легналите полицаи" в София са извън нормите. В такъв случай трябва да се отделят огромни средства за премахването или ремонта, боядисването и осветяването им. 
Отсега е ясно само, че ще останат гърбици пред училища, детски градини, болници и други места, на които се отлага изграждането на повдигнати пешеходни пътеки. Възможно е да не се пипат и повечето от изкуствените неравности, направени от каучук и пластмаса, които отговарят поне на нормата за височина от 7,5 см.

От това лято Столичната община започна изпълнението на програма за повдигане на пешеходните пътеки. Те са над 600 в София и вече са ремонтирани 35. До края на годината ще бъдат завършени още 15, а през 2013 г. трябва да станат над 100. Осветените "зебри" към момента са 120.

Над 200 гърбици побъркват Варна, в Лом ги "сеят" из полето 

Над 200 гърбици, монтирани от общината по улиците на Варна, за да предпазват пешеходците от автоджигити, предизвикват масово недоволство сред шофьорите. На места като Околовръстното шосе "легналите полицаи" всекидневно са причина за задръствания, а има и случаи неравностите да са сложени през 200 м.

"Легналите полицаи" бавят линейките, недоволни от тях са и шофьорите от градския транспорт, защото закъсняват с графиците и трябва да внимават да не повредят автобусите и да не раздрусат пътниците.

Препятствията тип "легнал полицай" отдавна не са "придобивка" само за градските улици. Големи бабуни, отлети от бетон, се появиха и на общински път край Лом и за няколко месеца потрошиха сума автомобили. Препятствията бяха поставени от агрофирма, която построи голяма база между две села. За да излизат по-спокойно тракторите и комбайните към нивите, бизнесмените вдигнаха насред пътя два високи циментови вала. След пороя от жалби КАТ разпореди препятствията да бъдат намалени.

Фермерите поразбиха с къртачи циментовите прагове, но те останаха на шосето. 
Във Велико Търново обаче са помислили за тези проблеми - за втора година през зимата от улиците ще бъдат махнати подвижните "легнали полицаи". Причината е да не се пречи на снегорините. В града има около 270 модерни ограничители на скоростта.

Старозагорка си счупи зъбите

Старозагорка си счупи зъбите, преминавайки с колата си през "легнал полицай" на бул. "Патриарх Евтимий". Там изкуствената неравност е висока цели 16 см. Заради инцидента с жената тя вече е означена с нова светлоотразителна маркировка, за да се вижда отдалеч. Гърбицата зъботрошач се намира на един от основните булеварди.

Останалите общо 81 изкуствени неравности в Стара Загора са с височина между 10 и 12 см. Според шофьорите те са твърде много за този сравнително малък град. Според Асоциацията на пострадалите при катастрофи обаче Стара Загора е градът с най-малко ранени и убити пешеходци тъкмо защото по правите улици има много "легнали полицаи". Засега от Спешна помощ не са изразявали недоволство от неравностите, но споделят, че използват маршрути, които заобикалят тези препятствия.

В Кюстендил новоизградените десетина "легнали полицаи" не отговарят на изискванията. "Къси и високи са. Пък и не са обозначени и не са осветени нощем. Трябва внезапно да ги преодоляваш. Имал съм случаи болният зад мен да отскача до тавана", разказа шофьор на линейка. "Имаме срок, в който ще ремонтираме и ще приведем по изискванията неравностите. Личното ми мнение е, че те не са необходими.

По-добре е улиците да са с дупки и така ще забавят движението, отколкото да създаваме такива изкуствени препятствия", смята инж. Валентин Смоков, шеф на общинската фирма "Чистота", която слага "легналите полицаи".

Гражданите ги слагат самоволно

Поне дузина случаи на незаконно изградени "легнали полицаи" разкри общината в Пловдив само за година. Повечето препятствия били сложени на малки улици с мотива да се пазят децата от фучащи коли.

"Поставянето на "легнали полицаи" е вид строителство и за него трябва разрешение. Не може всеки на своя глава да ги слага. Затова тръгваме на тотални проверки", закани се директорът на общинската фирма "Организация и контрол на транспорта" Никола Янакиев. От началото на 2013 г. в Пловдив ще започне изграждането на повдигнати пешеходни пътеки. По стандарт те ще са по-ниски от "легналите полицаи" и задължително под 7,5 см, ще бъдат снабдени с удобна траверса, по която ще минават рейсовете от градския транспорт и повечето ще са направени с термопластик.

Цонко Цонев сам осъди себе си

Каварненският кмет Цонко Цонев осъди сам себе си, преди да стане градоначалник. Видният рокаджия, който е юрист, кара трети мандат. Но преди да встъпи в длъжност за първи път през ноември 2003 г. е адвокат и съди общината за повреден скъп автомобил от необозначен "легнал полицай".

Съдебното решение излиза няколко месеца по-късно и вече като кмет Цонко Цонев трябва да се разпореди общината да плати 1500 лв. за сериозните повреди по колата на ищеца, чийто адвокат е... Цонко Цонев.

"Разпоредих общината веднага да плати обезщетението. Но като кмет успях да спестя адвокатското възнаграждение. Това е любопитна случка, но не само заради нея в Каварна отдавна няма проблеми с пътната маркировка и няма необозначени "легнали полицаи", разказа Цонев.

Акция "Светлина" пази пешеходците

Опазването на живота и здравето на пешеходците като най-беззащитни от всички участници в движението. Това ще е акцент на тазгодишната акция "Светлина", която започна вчера и ще продължи до 20 ноември. Кампанията се провежда за 17-и път у нас. Тъй като от август т.г. карането на фарове е задължително по всяко време на годината, за шофьорите няма да има срок за напомняне, а направо ще бъдат глобявани за невключени светлини.

Паралелно със "Светлина" до 18 ноември по пешеходните пътеки в София ще продължат да снимат 7-те мобилни камери с радари на "Пътна полиция". Операцията започна в понеделник и засича по над 300 коли дневно, които минават с повече от разрешените 40 км/ч през "зебрите".

"Високата скорост, мократа настилка, ранното мръкване, тъмните дрехи на минувачите правят есенно-зимния сезон изключително опасен", напомни говорителят на КАТ Красимир Костов. 70 пешеходци са загинали след удар от автомобил в периода от 1 ноември 2011 г. до 31 март 2012 г., сочи черната статистика. Това прави 33,7% от всички жертви през този период при средногодишен процент от 26 на сто.

От 5 до 9 ноември в цялата страна в 70-те технически пункта на СБА ще бъдат проверявани безплатно фаровете на колите. Шофьорите ще плащат само при ремонт и покупка на резервни части.