Избрани Новини
Скандали тресат "Градски транспорт"
14-11-2012, 09:14
Снимка:© Varnautre.bg / Архив
Автор:Varnautre
Още по Темата:"Градски транспорт" купува 2,8 млн. литра гориво без обществена поръчка
Точат "Градски транспорт" с хонорари за юрисконсулти
Докладът за "Градски транспорт" - далавери с наеми и хиляди левове загуби
Синдикати напират за бонуси, шефове хвърлят оставки
Синдикати в "Градски транспорт" извиват ръцете на шефовете за по-високи заплати и коледни бонуси, съобщава vnews.bg. Половината управа на дружеството ходи с оставките в джоба. Главната счетоводителка се е спасила и е напуснала, а бордът е здраво на мушка тези дни заради съмнения в пропуски на правилата за организиране на обществените поръчки за избор на доставчици на стоки и услуги. Скандалите са факт, а ръководството предпочита да ги нарича спорове и преговори.
За какво става дума: На 1 декември изтича Колективният трудов договор, регламентиращ отношенията между работодателя и работещите във фирмата. По този повод синдикалните структури в "Градски транспорт" са започнали битка за пари и права. Профсъюзните деятели настояват за 300 лв. коледен бонус на всички работещи плюс повишения на заплатите – не само на помощния персонал, чиито възнаграждения са обвързани с минималната работна заплата за страната, а за всички. За Великден синдикалистите искат по 50 лв. на човек и още по толкова за празника на транспортните работници с опция за подаръчна добавка.
"Подобни действия са невъзможни", коментира шефът на "Градски транспорт" Веселин Михайлов. Той е категоричен, че няма да подпише нов Колективен трудов договор с подобни параметри, тъй като финансовото състояние на дружеството не би могло да ги понесе. Още повече, че във фирмата действа солидна социална програма, която осигурява на работещите 60 лв. месечно за храна под формата на талони и още по 8 лв. на ден за всеки работник, което прави средно по още около 220 лв. месечно.
Михайлов не скри, че финансовото състояние на дружеството е тежко и основна грижа на ръководството е да запази работните места, но не и да прави големи допълнителни плащания.
"Не мога да приема това поведение на синдикатите, при положение, че официално съм ги запознал с финансовото състояние на дружеството преди няколко месеца", коментира Михайлов. Той бе категоричен, че КТД няма да има в този вид и, ако е нужно, по него ще се произнесе арбитраж.
Шефът на "Градски транспорт" отрече дружеството да е стартирало доставки на суровини, материали и услуги без проведена процедура по Закона за обществените поръчки. "Това е валидно както за горивото, така и за охраната и за храната", отсече той. Кандидатите да охраняват активите на "Градски транспорт" били десетина, а отварянето на офертите е заложено за 5 декември. Поръчката за избор на фирма, която ще доставя храната, също е пред финал.
Михайлов обаче призна, че от няколко дни дружеството работи без главния си счетоводител. Причината – Силвия Николова е подала оставка и си е тръгнала практически броени седмици преди официалното приключване на финансовата година. Дали Николова се е махнала заради напрежението за пари в дружеството, заради скандалите с доставките на горива или причината е в констатациите на одитния доклад, оповестен преди дни от Varnautre.bg не е ясно.
Ясно е обаче, че общинският превозвач "Градски транспорт" ЕАД е в тежък финансов колапс. Дружеството не може да се справи без плачещите за пенсиониране "Икаруси", които са спорни откъм безопасност за движението във Варна, наемателите напускат помещения на "Градски транспорт", което му носи допълнителни загуби, а ръководството лавира в мощно и сложно завихряне от политически натиск, паричен недоимък и блян по евромилиони.