Избрани Новини
Как ще изглежда рейдовата кула във Варна?
05-07-2013, 18:23
Снимка:© Varnautre.bg
Автор:Диана Стоева
Още по Темата:Рейдовата кула - червена, транспортният министър не хареса проекта
Все още няма консенсус около визията на съоръжението
След като визията на бъдещата рейдова кула във Варна предизвика широк обществен отзвук и остри реакции от страна на морските организации, днес в Дома на моряка архитектите от фирмата-проектант представиха няколко нови варианта. И понеже преди дни основните критики бяха насочени към шарената фасада в първоначалния проект за сградата, специалистите показаха днес различни варианти, в по-семпли цветове.
Екипът от архитекти на консорциум "Мидия - Диана комерс ДЗЗД" е променил първоначалния вариант за три дни, като основното предложение е Рейдовата кула да представлява четириетажен правоъгълник с наблюдателна зала на последния етаж, осигуряваща задължителната гледка на 270 градуса. Разположена в Аспаруховия парк, Рейдовата кула почти няма да се забелязва от Морска гара. Проектантите обаче продължават да държат на първия вариант, като според тях така сградата би изглеждала като цветно петно на фона на еднообразния изглед на района.
Въпреки личните им предпочитания, архитектите са се постарали да променят визията и за кратко време са разработили няколко варианта. Като цяло обаче идеята за разположението в сградата остава. Тъй като мястото, на което трябва да бъде изградена е много малко, с цел оптимизация на пространството те предлагат на първия етаж да бъдат разположени дизелови генератори и трансформатор.
Сградата е само 4-етажна, за да може да излезе по-евтино и да се вмести в отпуснатия от Европа бюджет. Предвидено е на втория етаж да са архивът и сървърите, а на следващите две нива да са двете оперативни зали. В новия проект е наблегнато и на цялостното третиране на обема, а на покрива ще се извисява 15-метрова мачта. В част от новите предложения са предвидени облицовъчни елементи, които да подсилят забелязващата се отдалече визия, както и да защитават от атмосферните условия, силното слънце през лятото и влиянието на морската вода. През зимния период сградата трябва да се отоплява от собствената енергия, излъчена от сървърите, но в летен режим трябва да бъде доста добре защитена, категорични бяха архитектите.
Един от вариантите също е зданието да се облицова със специални панели, произведени в Румъния, които имат възможност да отразяват светлината. Така, вечер тази част на сградата ще се откроява отдалече. Специалистите добавиха, че рейдовата кула във Варна и тази в Бургас няма как да са еднакви, каквото мнение изрази днес транспортният министър Данаил Папазов. Сградата в южния черноморски град била проектирана да се вписва на фона на новостроящата се морска гара там. Във Варна пък мястото и парите са основният фактор за това как да изглежда съоръжението. "Бихме искали да направим невероятна архитектурна забележителност, каквито има в пристанищните градове по света, но с тези пари и с тези параметри сме направили максимума", категоричен бе ръководителят на проекта, арх. Симеонов.
След представянето обаче и този проект не се размина с критиките от страна на поканените на срещата. Според арх. Радост Райновска, една по-висока сграда би била по-впечатляваща. Кметът на "Аспарухово", Йордан Николов пък коментира, че трябва да се обърне сериозно внимание на естетиката и рейдовата кула трябва да е с бляскава фасада, да е с разчупен модел и да е като "една перла на крайбрежието". Арх. Росица Пеева директно заяви, че предложените варианти не й харесват и като архитект, и като сърфист и изрази учудване защо на срещата не са присъствали представители от Камарата на архитектите в града.
В отговор на всички мнения, проектантите напомни, че това са първоначални варианти, които могат да претърпят корекции във времето.
Изграждането на технологични и функционални сгради, поемащи всички структурни звена за управление на корабоплаването в Бургаския и Варненския залив, пристанища и вътрешни водни пътища е един от елементите за постигане на основната цел на морските институции – повишаване безопасността и ефективността на водния транспорт и намаляване на вредното екологично въздействие върху водната среда и бреговата ивица.
В сградите, които според поръчката трябва да са четириетажни с РЗП около 1000 кв.м, ще са разположени оперативната зала за бреговия център за управление и информационно обслужване на корабоплаването, оперативен център за изпълнение дейности по обслужване на българската част oт Световната морска система за бедствие и безопасност (GMDSS), на сървърна част на центъра за обработка и съхранение на данни (data center) и ситуационен център.
Като елемент от сградите трябва да бъде изградена подходяща и естетически изпълнена метална конструкция за разполагане на антенни комуникационни устройства и оборудване за наблюдение трафика в пристанищния район с минимална височина 15 м. Срокът за изпълнение на поръчката е 18 месеца.