Избрани Новини
800 млн. евро ще струва довършването на магистрала "Хемус"
Парите от оперативна програма "Транспорт" няма да стигнат
Предварителните сметки за непостроените участъци от магистрала "Хемус" са за над 800 млн. евро, обяви днес министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева, цитирана от БТА. С цифрата тя мотивира твърдението си от миналата семица, че европарите, заделени за транспорт през следващия програмен период, няма да стигнат за довършване на аутобана от София за Варна и трябва да се търси допълнително финансиране. Изявлението миналия четвъртък при първата копка на нови 5 километра от трасето между Шумен и разклона за Търговище предизвика бурна реакция от страна на бившия премиер Бойко Борисов. Именно неговото правителство успя в последния момент да включи магистрала "Хемус" за европейско финансиране, като ангажимент за това пое лично еврокомисарят по регионална политика Йоханес Хаас.
Заедно с националното съфинансиране бюджетът по оперативната програма "Транспорт" е около 1,5 млрд. евро. Тези средства трябва да се разпределят между три основни оси, чрез които приоритетно ще се инвестира в инфраструктура, контрира задочно Терзиева.
Магистрала "Хемус" е в програмата на правителството и е приоритетен инфраструктурен проект за нас, но да твърдим, че евросредствата ще стигнат и за "Хемус", е нереалистично, каза министърът. Тя добави, че по тази причина ще се мисли за други начини на финансиране на магистралата.
Министърът припомни, че средствата за изграждане на "Струма" (между 800 млн. и 1 млрд.евро. за оставащия лот "3") през този програмен период са дадени, при условие, че страната се ангажира да доизгради магистралата през следващия програмен период.
По отношение на възможността за въвеждане на тол такси за финансиране на изграждането на АМ "Хемус", за които остро беше атакувана от Борисов, Терзиева каза, че правителството и министерството работят в посока към намаляване на различията между регионите. В никакъв случай не бихме допуснали Северна България да плаща някакви такси за ползване на пътища, а южна - да не плаща, заяви министърът. Тя съобщи, че съвместно с министерството на транспорта се разработва стратегия на цялостния транспорт и само на нейна база и на анализи ще се вземат съответните политически решения.
Обявеното намерение на правителството да преразгледа приоритетното финансиране на строителството на автомагистрала „Хемус" обрича Северна България на застой.
За опасността от дисбаланс в развитието на северната и южната част на страната, предупреди лидерът на ГРЕБ Бойко Борисов. Според него публично частно партньорство ще доведе до платено ползване на трасето от българските граждани, което ще доведе до отлив на пътници и товари.