Избрани Новини
Премиерът сложи и София-Видин пред "Хемус"
20-09-2013, 17:14
Снимка:в. "24 часа"
Автор:varna.utre.bg
Още по Темата:Правителството, а не ЕС отрязали парите за "Хемус"
Бойко Борисов призова варненци на протест за магистрала "Хемус"
„Струма” изяжда парите за северната магистрала, потвърди и Орешарски
След "Струма" и пътят София-Видин се оказа по-важен от магистрала "Хемус". Това стана ясно от отговора на премиера Пламен Орешарски на парламентарно питане на депутата от ГЕРБ Лиляна Павлова. Именно Павлова в качеството си на министър на регионалното развитие в предното правителство договори аутобанът между София и Варна да бъде финансиран със средства от ОП "Транспорт" на ЕС.
Изграждането на АМ „Хемус" никога не е бил основен инфраструктурен приоритет със средствата на ЕС нито за периода 2007 - 2013 г., нито за разчетите за 2014 - 2020. Това заяви от парламентарната трибуна в началото на парламентарния контрол министър-председателят в отговор на въпроса на Павлова политиката на правителството за транспортната инфраструктура.
Наистина ли ще откажете да се борите за безвъзмездно финансиране и как ще разпределите средствата за инфраструктура, запита още тя.
„Ако сте забравили, вашето правителство многократно е потвърждавало важността на „Струма", подчерта премиерът, цитиран от news.bg. Въпросът, според него, е в това дали „Хемус" ще бъде включена в списъка с проекти, което ще бъде направено, увери премиерът.
Ангажиментите на страната да завършим магистрала „Струма" изискват решаваща част от ресурсите, предвидени за пътна инфраструктура и те няма да достигнат за финансиране на северната магистрала "Хемус", посочи още той.
На въпроса на Павлова за структурата на помощта за инфраструктурата, той бе категоричен, че новата политика на ЕС е към стимулиране на екологичния транспорт - железопътен и воден. Ще отчетем това и различните видове транспортна инфраструктура у нас и след анализи ще структурираме средствата. Не са готови и анализите на консултантите, допълни премиерът.
Според последните разчети ще има около или малко повече от 1 млрд. евро без съфинансирането, които трябва да се разпределят за пътни и железопътни проекти относно тяхната приоритетност и взаимно допълване. Вие знаете колко струва незавършеният участък от „Струма" и вижте колко остава за „Хемус", обърна се Орешарски към Павлова. Преди време министърът не регионалното развитие Десислава Терзиева съобщи, че по предварителни разчети и за двете магистрали ще са мужни по около 800 млн. лева.
Със средства на ОП „Транспорт" се извършва актуализация по проекта на "Хемус", което ще позволи прецизиране на инвестиционната му стойност. Така държавата ще има по-ясна представа за необходимото и ще планира поетапното изграждане на магистралата, уточни премиерът.
Лиляна Павлова обаче не остана доволна от отговора на министър-председателя и отново го репликира.
Тя потвърди, че приоритет е Струма, но винаги на второ място сме слагали „Хемус". Тя опонира и на това, че не стигат парите, като коментира, че за "Хемус" те могат да бъдат взети от две оперативни програми, а за жп транспорт от възможността, давана от ЕС за алтернативно финансиране.
„Вие не бяхте удовлетворена, но потвърдихте всичко, което казах - че средствата, които се ангажират за магистрала „Струма" по всички разчети няма да са достатъчни за цялостното финансиране на "Хемус", отговори Орешарски.
„И аз съм варненски депутат, за мен е също важно да отбележа, че лобираме за северната магистрала и ще направим всичко възможно да я направим, пошегува се премиерът. Той посочи, че не по-малко важна е отсечката София-Видин. Това накара Павлова да припомни, че освен пътя до Видин са важни и шосетата Варна-Русе и Русе-Велико Търново, но е безсмислено те да се ремонтират и разширяват преди да е готов магистралния пръстен. Едва когато го завършим и качим ТИР-овете на магистралите, ще има смисъл да започваме да работим по останалите пътища, а и така ще намалим риска от пътни инциденти, категорична беше тя. Според нея с пари от кохезионния фонд може да се довърши само магистралата от София до Велико Търново, а след това - до Шумен пътят заради по-малката си натовареност да бъде с по 2 платна във всяка посока, без да е магистрала. Така тази отсечка ще моде да бъде динансирана от програмите за регионално развитие.