Австрийското списание "Der neue Merker" пише за Варненската опера
Пратеничката на списанието, музикалната критичка Елена Хаберман, се срещна с Даниела Димова
Известното австрийско издание "Der neue Merker", което се афишира като списание за опера и балет във Виена и в целия свят, отрази в броя си от август и септември 2013 г. оперното лято във Варна. Пратеничката на списанието, музикалната критичка Елена Хаберман, се срещна с Даниела Димова – директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна и присъства на изпълнението на Реквием от Джузепе Верди по време на четвъртото издание на Опера в Летния театър – Варна 2013.
Ето какво пише Елена Хаберман:
Операта във Варна
От 4 години отново се играят оперни представления в Летния театър, при това след 20-годишна пауза. Сезонът за опера, оперета, мюзикъл и театрални спектакли във Варна е дълъг - едно изключително постижение на много динамичната директорка на Театрално-музикалния продуцентски център Даниела Димова, от която зависят творческите сезони както през лятото, така и през зимата. Самата тя е певица – сопран, но не си позволява да ангажира сама себе си в оперни спектакли.
Операта във Варна няма особено дълга история, но е много популярна, като се има предвид, че Летният театър с капацитет 2500 посетители, почти винаги е пълен. Първите оперни представления „Травиата” и „Трубадур” изнася през 1894 г. пътуваща италианска трупа. За музикалната история нека да добавим и 1913 г., когато е основана Варненската филхармония.
Варненският театър е необарокова сграда на Никола Лазаров, който завършва архитектура във Франция и спечелва конкурса за изграждане на театъра. Първият камък на строежа, финансиран от общината и от граждански дарения, бил положен през 1912 г., а през 1932 г. драматичният театър изнася първия си спектакъл в новопостроената сграда. По-късно била прибавена оркестрина. Със спонсорството на Европейския съюз се извършва цялостно саниране на зданието и се монтира въртящ кръг. Варненският театър, на чиято сцена се изнасят драматични, оперни и балетни спектакли, е малък, но притежава фина акустика. Той побира само 450 зрители. На 28 юли 2010 г. драматичният и музикалният театър се обединяват. В същата година г-жа Димова спечелва конкурса за интендант и почти изоставя певческата си кариера.
Първите летни музикални празници „Варненско лято” се провеждат през 1926 г., изпитват финансови трудности във времето на Желязната завеса, но продължават и до днес.
Летният театър е разположен във великолепен парк, недалеч от брега на морето, с живописна аркада, обвита в зеленина. На църковния празник Успение Богородично 15 август се отбелязва Денят на Варна. По този повод за следващата година се планират много прояви, както и по-нататъшно сътрудничество с австрийското посолство. Австрийските музикални седмици се провеждат под ръководството на председателката на Виенския клуб в България Мария Нейкова.
Кратък преглед на предстоящите събития през лятото на 2014 г.:
Ще бъде представен мюзикълът „Исус Христос Суперзвезда”. Предвиждат се постановки на големите италиански опери „Адриана Лекуврьор” и „Андре Шение” с Камен Чанев в главната роля. Голяма атракция се очаква да бъде една продукция на „Летящият холандец” с Апостол Миленков в пристанището, на стария ветроход „Калиакра” като холандски кораб.
Предвижда се още партньорство с Варшава и Лондон, еврейска художествена програма за 70-годишнината от спасяването на българските евреи, чиято депортация България не допуска.
През 2019 г. един български и един италиански град ще станат културна столица на Европа. Варна също кандидатства и ние й желаем всичко добро!
Аз имах удоволствието да съпреживея тук едно прочувствено и хубаво изпълнение на Вердиевия Реквием.
Реквием от Верди – 30 юли
След 20-годишна пауза, в Летния театър на българския град Варна на Черно море, се провежда за четвърти път музикален фестивал. Логично през тази година Вагнер и Верди са основно застъпени в разнообразната програма. В съставите фигурират много български артисти, които се радват на международно признание и през лятото с удоволствие се представят в родината си. Така бе и при Вердиевия Реквием.
Тенорът в този спектакъл Бойко Цветанов е ангажиран от много години в Цюрих, но е излизал и на сцената във Виена (като илатиански певец в Капричио и “Кавалерът на розата”). Той изпя едно прекрасно “Ingemisco”, изнесе силния си и красив глас и в големите ансамбли, доказвайки, че не е забравил пианистичната култура.
Надя Кръстева няма нужда да бъде представяна във Виена. Вердиевата музика е заложена в гласа й. С извънредна красота и прецизност тя интерпретира всичките си сола. Басът Апостол Миленков също живее във Виена. Наред с “Mors stubebit das Salva me”, той направи особено впечатление с чудесното си легато. Сопранистката Линка Стоянова от Варненската опера се включи перфектно в ансамбъла. Тя с лекота преодоля оркестъра при големите легато извивки, без гласът й да трепне (Нищо чудно при това име – Стоянова, етимологически от Стоян, някой, който стои твърдо; Бел. пр.).
На пулта бе Вито Кристофаро, италианският диригент на Тиролския Landestheater, който с минимум репетиции постигна висока хомогенност между оркестъра на Държавна опера Варна (с предимно дамски състав при щрайха), хора и солистите.
Един голям успех за всички участници във Вердиевия Реквием в Летния театър на Варна – град, който кандидатства за европейска столица на културата през 2019 г. На успеха не можа да попречи и 20-минутната пауза заради дъжда. Това сe оказа дори предимство – публиката успя да чуе "Liber scriptus" два пъти.