Избрани Новини
Година надзор за младите шофьори
Новаците ще имат и допълнителни часове за теоретични и практически умения
Управляващите отново лансираха идеи за въвеждане на ограничителни мерки за младите шофьори, пише в. "Сега". Този път идеята е да има пробен срок за младите водачи, които са издържали изпита. В продължение на 1 година те задължително ще шофират под надзора на опитен водач. Той ще има задачата да следи поведението на младия шофьор на пътя. Целта на мерките е да се намалят жертвите по пътищата.Това стана ясно от обяснението на заместник-председателя на парламентарната комисия по транспорт Георги Свиленски от БСП пред "Сега". "В началото на годината ще обобщим всички идеи и ще ги предложим като промени в закона", каза той.
Промените са спорни, защото на младите водачи ще се наложи да взимат допълнителни часове за обогатяването на теоретичните и практическите си умения. На въпрос дали няма да има голямо недоволство от страна на младите шофьори, Свиленски допълни, че е по-добре да са недоволни, но живи и здрави.
Първоначалното предложение е дошло от Съюза на български автомобилисти (СБА) на среща с депутати от парламентарната комисия по транспорт и австрийския експерт Михаел Гача. "Искахме законодателите да чуят нашите идеи. Те останаха доволни", коментира пред "Сега" Георги Янакиев от СБА. Депутатите са останали впечатлени от австрийския опит. С прилагането на мерките там броят на загиналите в катастрофи млади хора е намалял с 34%, каза Янакиев и посочи, че за 10 г. у нас са загинали 18 хиляди млади хора. По думите му аналогично законодателство, дори и доста по-ограничително, има в много други европейски страни - Словения, Финландия, Норвегия, Люксембург, Швейцария, Литва и др.
"Обучаваме ги на полигон и дискутираме психологически въпроси в група, показваме им границите на техните възможности и възможностите на колата. Акцентираме върху психологичните въпроси, свързани с поведението на водачите - като например голямото самочувствие на водача, че може да се справя с всичко. Също така ги учим да шофират икономично, което означава и безопасно", разказа вчера експертът от Европейската комисия по безопасността на движение проф. Михаел Гача пред бТВ. Много по-строго е и изискването за съдържанието на алкохол в кръвта - едва 0.01, а санкцията е лишаване от шофьорска книжка.
Само преди около два месеца от БСП обявиха, че се налага да има нов закон за движение по пътищата и че ще има поредица от кръгли маси за обществено обсъждане. Тогава основната инициатива бе младите шофьори да не карат по магистралите или да шофират с до 110 км/ч за по-голяма безопасност. Обсъждаше се и тежка глоба в размер на 1000 лв. за превишена скорост или дори отнемане на книжка. Друго предложение гласеше младите шофьори да не карат от 22 до 6 ч.