Избрани Новини
Бум на жалби от търговски измами след празниците
"Активни потребители" настояват глобата за нелоялни търговски практики да се увеличи значително
С многобройните оферти и привлекателните промоции покрай декемврийските празници все повече хора са склонни да поразтворят портфейла си за най-различни нужни и ненужни подаръци или услуги. Това настроение дава отлични възможности на търговците за хитруване и ловки измами. Все по-често някои от примамливите ваучери в интернет не отговарят на предварителните си условия, реклами се оказват заблуждаващи, доставката на поръчаната стока не идва, а обещаната от търговец услуга не се изпълнява. За да се избегнат лошите изненади покрай коледната истерия, е важно активните потребители да са нащрек за продуктите, които купуват, и най-вече да са наясно със своите права и с начина да ги използват.
Близо 40 000 са хората, които са заявили само пред Комисията за защита на потребителите недоволство от определени стоки и услуги през миналата година. По последни данни около 13 000 са жалбите за рекламации на стоки и услуги, включително и на обществени услуги. В България нарушенията (около 44%) са най-чести при битовите и обществените услуги - топлоснабдяване, електроснабдяване, водоснабдяване, облигационни отношения, обществен транспорт, гражданско-правни спорове и др. С бързото развитие на онлайн търговията обаче дялът на недоволните също нараства.
Според изследване на Евробарометър увереността на българите, че са много добре информирани за рисковете в онлайн търговията е доста висока - около 44%. Въпреки това по-малко от половината от хората, които пазаруват онлайн, са сменили паролата си. 87% от тях пък са твърдо убедени, че не разкриват лична информация в световната мрежа.
Причината за измамите и разочарованието на клиентите в повечето случаи е некоректната реклама. Според Богомил Николов, изпълнителен директор на "Активни потребители" проблемът всъщност е не толкова заради заблуда в самите рекламни съобщения, а заради скриването на важна за клиента информация
"При получаването на кредит например потребителят вижда една брошура, в която се съдържат едва около 1/4 от съществените данни за вземане на информирано решение. Проблем е налице, когато се използват такива механизми, които пречат на клиента да бъде напълно информиран", обясни Николов. В тези случаи става въпрос за нелоялна търговска практика. По думите му традиционно жалбите започват да се трупат непосредствено след празниците. Затова и се очаква в началото на следващата година органите, които отговарят за защитата на потребителите, да имат доста по-напрегната работа.
Голяма част от последните сигнали в Комисията за защита на потребителите са свързани с пазаруването в интернет. То е комфортно и лесно, но сделките от разстояние имат и немалко минуси. Последните сигнали от опарени клиенти са били за коледните суперпромоции в румънски сайт, които в крайна сметка са се оказали далече по-скромни от обещаното. В друг случай в български сайт търговец измамник е предлагал топ оферта за продажба на цял комплект за диагностика на автомобили. Впоследствие обаче на клиентите се доставял само един кабел. Дори и да не са подвеждащи, понякога рекламите просто не обясняват на разбираем език съществена за потребителите информация.
Реално няма как потребителят да бъде напълно сигурен в информацията, която му се предоставя в интернет - за стоката, актуалността на адреса и статута на търговеца, правото на отказ и много други. Според Центъра за интернет сигурност (CIS), за да се предпазят потребителите максимално от измамите при онлайн шопинга е важно да се проверяват търговците, да се преглеждат отзивите за тях. Добре е да се ползва различна банкова карта при пазаруване в интернет, в която да има сума, достатъчна само за плащане на конкретните покупки. При онлайн банкирането създаването на подобна виртуална карта е една от предлаганите услуги.
"Здравейте, искам да сигнализирам за фалшив сайт, който продава продукт за отслабване, много хора се оплакаха от него, продуктът е опасен и трябва да се спре!!! Тези хора продължават да го продават като нямат нито телефон, нито адрес!!!"; "Преди да предприемете каквато и да било поръчка на мебели в магазин... помислете добре! Доставят се цветово различни от заявените и без схеми за монтаж! В случай че си опитате да ги монтирате и установите, че се изисква специално умение за това - поръчайте специалист. Ще ви бъде предоставена дата за посещение с допълнително заплащане след около месец"; "Спечелих кутия вафли от промоционална игра и тя пътува, пътува, пътува цели четири месеца до мен - живея в София, та пристигна преди час - вече с изтекъл срок??? Е как да го коментирам?"
Подобни отзиви са само малка част от сигналите на страницата на Комисията за защита на потребителите, която е пълна със скорошни разнообразни оплаквания. Задоволителен отговор на голяма част от сигналите обаче няма.
Заблуждаваща реклама е установена и при покупката на билети за въздушен транспорт. Наскоро например Комисията за защита на потребителите излезе с решение, че нискотарифната Easy Jet Airplane Company Ltd. не предоставя ясна и пълна информация за крайната цена на билетите. При онлайн резервация клиентите остават дезинформирани за някои допълнителни такси, които трябва задължително да заплатят за полета.
НЕДОМИСЛИЦИ
От 1000 до 15 000 лева е санкцията, която се налага при нелоялна търговска практика. За дребния бизнес сумата изглежда достатъчно възпираща, но за големи компания е твърде малка и не оказва почти никакъв ефект. В момента се готвят промени в Закона за защита на потребителите. "Активни потребители" настояват глобата в него да стане аналогична на санкцията, която налага Комисията за защита на конкуренцията, т.е. до 10% от оборота на компанията. По думите на Богомил Николов в момента големите играчи нарочно прилагат нелоялни практики, без глобата да има какъвто и да било ефект.
ПРАВА
Няколко са органите, към които могат да се обърнат недоволните потребители: Комисията за защита на потребителите, Съвета за електронни медии (СЕМ), Комисията за защита на конкуренцията, Сдружение "Активни потребители" и др. Според Закона за защита на потребителите в случаи на заблуждаващи реклами рекламодателят и самата рекламна агенция носят отговорност. Всеки, който е пострадал от заблуждаващата реклама, може да се обърне към Комисията за защита на потребителите.
Когато се установи нелоялна практика, комисията може да разпореди на рекламодателя или агенцията да огласи за своя сметка и по подходящ начин акта, с който е установено нарушението, както и съответната коригирана реклама. По нашето законодателство интересът на потребителя се счита за нарушен заради заблуждаваща реклама, когато в нея има преувеличаване от сорта на "Чудотворно лекарство!", "100% помага!", "Тайна съставка!" и др., както и непълно описание, трудно доказуеми факти, фалшиви обещания, скрити противоречия и фалшиви авторитети. С цел да си защитят интереса потребителите имат право да се сдружават. Така те могат да получават информация за проекти на закони, които засягат правата и интересите им, както и да дават становища по тях.