Избрани Новини
Уроци срещу насилието в училищата
28% от учениците между 11 и 14-годишна възраст вярват, че агресията им осигурява по-добър живот в колектива от връстници
Сексуалният тормоз, насилието в “романтичните връзки”, агресията между приятелски кръгове - това ще са основните теми, по които ще се говори в училищата от 2014 г. Ще се дискутират в часовете на класа или в извънкласните занимания. Ще се дават примери за тези прояви при изучаване на учебните материали по история и литература, пише вестник "Труд".
Преди това училищата са задължени да попълнят карта за оценка на училищната среда, разпространена от образователното министерство. Основният акцент в нея е дискриминацията по пол. Ученици, учители и родители ще казват дали има разделение при работата в часовете по пол, дали бащите участват активно в школския живот или се разчита на майките. Директорите ще описват дали назначават мъже педагози и при какви условия. Учителите ще обясняват дали делят момчетата и момичетата на умни и тъпи при различните видове занимания.
Причината - в училищата има агресия, дискриминация и сексуално насилие (основно чрез социалните мрежи), с които повечето педагози не знаят как да се справят. В същото време различни социологически изследвания сочат, че 28% от учениците между 11 и 14-годишна възраст вярват, че агресията им осигурява по-добър живот в колектива от връстници. Други 35% смятат, че тя е определяща в обществения живот .
Идеята на картата е да помогне на всяко училище да разбере кои са основните му проблеми, обясниха експерти на образователното министерство. Директорите ще трябва да изработят мерки за преодоляване на насилието сред учениците. А те самите трябва да могат не само да го разпознават, но и да се пазят от полова дискриминация. Не става дума само за сексуален тормоз, а и за това, когато избират професията си, да не позволяват изборът им да се определя от това дали са момчета или момичета, обясниха експертите. Учебните заведения, които най-успешно се справят със задачата, ще получат статут на “Училище без насилие и стереотипи, определени от пола”.