Избрани Новини
Кражбите на автомобили растат силно
Застрахователните компании настояват за реални наказания на заловените извършители
Кражбите на коли растат. Според застрахователи миналата година те са нараснали с около 50%, а по данни на МВР скокът е с 23%. Представите.ите на застрахователния бизнес са сигнализирали за тревожната тенденция в писмо до Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, което беше връчено на вицепремиера Даниела Бобева. Те предлагат правителството да предприеме конкретни мерки за защита на гражданите и застрахователните компании.
Според статистиката на МВР, получена по Закона за достъп до обществена информация, ръстът на кражбите е 23% (виж таблицата). От ведомство обаче не отговориха конкретно на въпросите на "Капитал". Причината за разминаването в данните може да идва от процедурата, която е бавна - първоначално преписката за всяка изчезнала кола се образува като отнета с цел ползване, а едва след известен период от време делото се преквалифицира за кражба.
Всички говорят за ръст
Нарастването в броя на откраднатите автомобили е 73% спрямо 2012 г., а сумата, която сме изплатилиq се е увеличила с 82%, коментира Иво Груев, член на управителния съвет с ресор "Застрахователни обезщетения" на "Булстрад Виена иншурънс груп". По негови данни над 1000 луксозни автомобила са били реално откраднати в България през миналата година и застрахователите са изплатили обезщетения на собствениците им.
Изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова потвърди, че има увеличение, но не би могла да каже с колко точно. По техни данни до края на октомври само в София ръстът на откраднатите автомобили е бил 30%. Това включва и застраховани, и незастраховани, но с уговорката, че е възможно информацията да не е много точна, поясни Крумова. Тя добави, че през 2012 г. спрямо 2011 г. нивото на кражбите е било почти без промяна.
"Знам, че има увеличение като цяло на кражбите за всички от пазара", коментира Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул инс". Той посочи, че поне при тях статистиката е "относително стабилна като брой откраднати коли". Притесненията им обаче са, че зачестяват кражбите на скъпи коли, което означава и повече платени обезщетения. "Аз знам за 30% ръст, може и 50% да са, трябва МВР да каже", добави Проданов. Асен Христов, председател на надзорния съвет на "Евроинс иншурънс груп", смята, че има ръст и той дори не е в скъпите коли, а в евтин и среден клас.
"Големият ръст е на уличната престъпност, крадат се евтини коли, за да се разглобяват на части, които после се продават на безценица по автоморгите." Иначе отдавна сред застрахователите е известно, че най-често крадената кола е марка BMW. По оценка на Христов увеличението на кражбите е с 35-40%, при някои компании може да е повече, при други по-малко, в зависимост от портфейла им.
Имаме незначителен ръст, но от него трудно може да се извадят някакви тенденции, тъй като не сме специализирани в застраховането на най-скъпите автомобили, които подлежат на кражба – Аudi, BMW, коментира Константин Велев, изпълнителен директор на "Дженерали Закрила".
"Ръст има, но не мога да посоча колко точно. Мерките, които взимаме за предотвратяване на кражбите, са поставяне на имобилайзери, GPS тракери, предпазни устройства, които да правят по-трудно запалването и подкарването на автомобилите", разказва Николай Генчев, главен изпълнителен директор на "Уника".
"Правим възможното със звената за предотвратяване на измамите да изследваме кражбите, за да предотвратим измамите. Когато говорим за реални кражби, основните мерки обаче трябва да дойдат от страна на правителството. Можем да съдействаме с бази данни и всичко необходимо, за да има ефект", смята Велев.
Къде отиват крадените коли
Като цяло в бранша има две хипотези за кражби на коли – луксозните се изнасят зад граница, а по-старите модели се крадат за резервни части.
Каналите за скъпи автомобили са към Близкия изток, за Грузия – по море, за Русия, Молдова, Украйна и Косово. През миналата година купени в България коли са били крадени и връщани от Полша, Унгария и Германия. Освен цели коли се крадат и части от скъпи автомобили - огледала, парктроници. Големият проблем през миналата година е масовостта, с която се крадат стари - над 10-годишни автомобили, товарни машини и в част от компаниите са притеснени, че има нови канали и само за резервни части.
"Ръстът на кражбите на автомобили може би подсказва една тенденция за общ ръст на престъпността. При този тип престъпления обаче латентността е много ниска, т.е. пострадалите не мога да си позволят да не съобщят в полицията, че автомобилите им са били обект на кражба. Ако не го направят, възникват най-малкото проблеми със застраховката. МВР от своя страна няма как да не ги регистрира. При взломни кражби, грабежи, измами обаче наблюдаваме едно масово нерегистриране от страна на полицията", коментира за "Капитал Daily" старшият изследовател от Центъра за изследване на демокрацията Тихомир Безлов.
Според една малка част от местните застрахователи сред причините за увеличаването на кражбите е забраната за маркиране на колите. Тя влезе в сила преди няколко години и с нея се премахна възможността застрахователят да изисква "Автокаско" само за коли, върху чиито двигател и части са нанесени поредица числа. Смяташе се, че с тяхна помощ се прави лесно проследяване на откраднати коли и части. Критиките бяха, че с лепенка за маркиран автомобил крадците получават знак кой застрахова колата и дали е безопасно да я крадат. Заради тази лоша практика маркирането беше забранено. Но някои компании намериха начин да го заобикалят - например с раздаване на лепенка за стъкло, с която клиентът на "Каско" полица обява, че подпомага дадена кауза - за защита на птици, гризачи или друга подобна кампания. Повечето застрахователи обаче не смятат, че връщането на маркировката ще реши проблема с кражбите.
Спящата държава
Всъщност ръстът при кражбите съвпада с политическата несигурност. Според представители на застрахователния сектор скокът е резултат от бездействието на органите на реда.
Полицията често извършва хайки и арестува до болка познати на бранша крадци, но нито един от тях не е осъден. "Да не се залъгваме, че няма организирана престъпност и канали за крадени коли. В съседна Румъния например наказанията са тежки и реално се прилагат. В България би трябвало и полицията да си свърши работата, и законодателите да прецизират текстовете така, че да позволяват ефективно излежаване на присъдата. Например когато задържаха в края на миналата година известния автокрадец Антон Колев–Хастара, две седмици нямаше откраднат нито един автомобил", коментира Груев.
Според някои от застрахователите отделът за борба с кражби на автомобили в МВР трябва да се увеличи, тъй като експертите са малко на брой. Полицаите също могат да предложат работещи мерки за намаляване на кражбите, смятат от компаниите.
"Независимо какви са причините за кражбите, проблемът може да бъде решен от държавата, а не от нас или от застрахователния надзор. Ние можем да си променяме тарифите, да слагаме имобилайзери, да публикуваме данни, но няма как без помощта на държавата да предотвратим кражбите", казва Николай Генчев.