Комуналните монополисти "ловят" лоялни клиенти

Парите

24-02-2014, 16:16

Автор:

varna.utre.bg

Всичко от Автора

"Енерго-Про" финансира спортни прояви за деца

Томболи, игри, безлихвени кредити, групови намаления и обучения. Това са само част от стъпките, на които са готови доставчиците на комунални услуги като парно, ток, газ и вода, за да накарат своите клиенти да плащат сметките си навреме, пише "Труд". Както и да подобрят имиджа си.
Фирмите, които по-трудно събират вземанията си, но не могат да прекъснат заради неплащане услугата за отделен абонат в сгради етажна собственост, често правят томболи за лоялни клиенти. При тях късметлиите печелят опрощаване или намаляване на сметка, ако плащат в срок. Енергодружествата залагат на общественополезни дейности и забавни игри, за да спечелят доброто отношение на абонатите си.
Отстъпки за лоялни
Доставчиците на топла вода, парно и газ са дружествата с най-големи промоции при комуналните услуги в момента. И има защо - клиентите на топлофикациите са сред най-лошите платци, а клиентите на природен газ са малобройни.
Няколко варианта за намаление на сметките предлага топлофикацията във Варна, която е собственост на френската "Далкия". Всеки клиент на дружеството, който ползва топла вода целогодишно, може да получи намаление на сметките си до 7,90 лева на всеки изразходван кубик. Условието е 90% от сградата да използват топла вода от топлофикацията.
Отделно компанията дава и 2% отстъпки на всеки клиент, който плаща сметките си в срок.
Групови намаления
Морската топлофикация е въвела до 10% отстъпка на сметките за отопление в тези сгради, в които 90% от собствениците ползват услугите на централното парно. Също така е ограничила и начислените плащания при равните месечни вноски до 0,72 лева на квадратен метър. На супер промоция пък са тези клиенти, които ползват отопление извън официалния сезон - за тях отстъпките са до 20 на сто от месечните фактури.
Една от опциите, които клиентите на доставчика на газ "Овергаз" могат да получат, е облекчен заем, ако решат да се газифицират. В момента обаче едва между 3 и 4% от домакинствата в страната използват синьо гориво за отопление.
Справка в сайтовете на други по-големи водни оператори в страната показаха, че те не разчитат на промоции, а основно на социални проекти в общините - организиране на детски празници, дни за чистота, театри на открито и др.
Доставчиците на ток залагат на децата и игрите
Доставчикът на ток в Североизточна България "Енерго про" залага на градската среда. Компанията подкрепя общините на територията, която обслужва, за обновяване на градската среда, показа справка на сайта на дружеството. Доставчикът спонсорира и спортни прояви за деца.
Изграждане на детски площадки, организиране на спортни занимания и игри за пораснали деца. Това предлагат, за да подобрят имиджа си повечето доставчиците на ток, показа проверка на "Труд". ЧЕЗ например организира свой турнир за детски хокей и спонсорира отбора на НСА.
Подобни обучения прави и доставчикът на ток в Южна България ЕВН. Компанията се е отказала от печатането на рекламни материали, за да може да изгради “енергийни детски площадки”. 
И трите доставчика на ток в страната са си поставили за цел пълното въвеждане на електронни фактури за абонатите си. Чрез тях се пестят разходи за печатане и разнасяне на сметките, намалява се и консумацията на хартия.
Следващата група от "обществено значими" прояви на енергодружествата е грижата за околната среда. Компаниите отделят специално внимание на запазване на птиците на своя територия, като дори им построяват изкуствени гнезда, за да ги спасят от тока. Всъщност така те помагат и на себе си - избягват се внезапни токови удари, причинени от птици.