Офисът като територия за вдъхновение

Животът

24-03-2014, 14:44

Автор:

varna.utre.bg

Всичко от Автора

Заобикаляща среда и гъвкавост – това са две от ключовите условия за избор на съвременния офис

Колко време прекарваме в работа и обръщаме ли внимание къде всъщност работим? Поколенията Х, Y и Z и особено Y и Z (родените след 80-те години на ХХ век) имат все по-големи изисквания към офисните пространства. Колкото повече възможности им предоставят те, толкова по-добре. А предизвикателството на бъдещето ще е да се изградят офиси, в които бъдещите служители от най-новото дигитално поколение да се чувстват буквално като у дома си, пише Investor.bg.

Около това мнение се обединиха участниците в дискусия за индустриалните и логистични площи и офис пространства, организирана в рамките на изложението Българска строителна седмица.

Офисите все повече се превръщат в място за срещи, обмен на опит и "сблъсък" на таланти, а не толкова в място за работа в определен времеви отрязък. Комуникациите в мрежа и преживяването стават все по-важни за служителите, клиентите и партньорите. Офисът все повече се възприема като вдъхновяваща работна среда за споделяне, която да развие творческия потенциал на служителите, тъй като на практика работата от офиса вече може да се свърши от всяка точка на света с помощта на мобилно устройство.

България е изостанала от тази тенденция и има какво да наваксва, коментира председателят на Националното сдружение „Недвижими имоти“ Иван Велков. Той подчерта, че има нужда от нови и модерни сгради, част от съвременна среда с многобройни удобства. Тези сгради отразяват както новите бизнес модели, така и новите нужди на служителите.

Пазарът

Заобикаляща среда и гъвкавост – това са две от ключовите условия за избор на съвременния офис. Не случайно добрите сгради на комуникативна локация, които предлагат достатъчно услуги и цялостна „здравословна“ работна среда са най-търсени, особено от големите компании.

Добрите сгради, предлагащи офиси клас А, са вече почти напълно заети, посочи Владислав Кайзеров, собственик на консултантската компания „ПроРеал“. Според него пазарът – главно в София, в последно време се движи от компании, които сега навлизат на пазара, а не толкова от преместванията на фирми. В случаите на релокация пък се наблюдава разширяване на бизнеса и търсене на по-големи офис пространства.

Свитото предлагане на качествени офиси отваря възможности за нови и качествени проекти на пазара, както и дава предпоставки за ръст на наемите. Според Кайзеров през миналата година в София са били издадени разрешителни за строеж на 12 сравнително големи бизнес сгради, което е симптом за начално оживление и възстановяване на пазара.


Пазарът на офиси = пазар на офиси в София


Когато се говори за пазар на офиси в България обаче, това като че ли е равносилно на пазар на офиси в София. Големите корпоративни клиенти не припознават другите големи градове в България като офис дестинации, което е проблем за цялата икономика, коментира Иван Велков.

Във Варна има теоретични предпоставки за сериозен пазар, но той така и не се е развил. Подобна е и ситуацията в Пловдив – градът започва да пробужда интерес сред потенциални инвеститори, главно от аутсорсинг индустрията, но не заради географските си предимства, а на базата на достъп до квалифицирани и обучени кадри. Предлагането на подходящи за тези инвеститори офиси обаче е изключително слабо.

В тази връзка човешкият капитал се оказва много по-значим фактор и властите трябва да се ориентират към подготовката на програми, ориентирани към хората.