Избрани Новини
КАТ ни цака с уикенд глоби
Инцидент на завой праща на опреснителен курс
„В някои държави - например в Австралия, глобите за нарушения по пътищата са по-високи от тези през делничните дни. Защо да не го въведем и у нас?! Ние „малтретираме”, грубо казано, товарния транспорт, като ограничаваме неговото движение, за да ни е по-удобно и комфортно да шофираме. В същото време обаче има шофьори, които си позволяват точно в тези дни да нарушават закона”, заяви Алекси Кесяков, секретар на държавно-обществената консултативна комисия по проблемите с безопасността на движението. Колко по-високи ще са те обаче, все още не е ясно.
Кесяков предлага също така двойно по-строги наказания при ПТП и за водачите със спътници в колата. През 2013 г. 163-ма пътници са убити при катастрофи, за които не са имали никаква вина. Най-често става дума за членове на семейството, които водачът на автомобила е превозвал. Това
според специалистите
е крайно безотговорно
Напоследък освен младите шофьори проблем на пътя създавали и възрастните – най-вече заради забавените си реакции и по-лоша оценка за ситуацията на пътя. „Всяко трето ПТП е на завой, явно шофьорите масово не могат да завиват”, коментира още Кесяков. Според него е наложително онези, които предизвикат такъв инцидент, да бъдат изпращани на опреснителен шофьорски курс.
По време на кръглата маса стана ясно още, че през 2013 г. убитите на пътя са намалели, но за съжаление с 500 са се увеличили ранените. От четирима пострадали един остава инвалид. Проблем при спасяването на пострадали в катастрофа е липсата на т.нар. животоспасяваща информация – дали човек е алергичен, какви лекарства пие, дали има поставен пейсмейкър и т.н. Затова беше предложено да се въведе Спешно здравно досие. Става дума за
виртуален пациентски профил
съдържащ 13-те най-важни медицински показателя – кръвна група, алергии, налични заболявания и т.н. Чрез него можело да се уреди и въпросът с взимането на органи за трансплантация при смърт на шофьора или спътниците му.
„За разлика от първата кръгла маса, която проведохме, сега имаше много по-разумни предложения, за които съм сигурен, че ще залегнат в новия Закон за движение по пътищата”, коментира зам.-председателят на парламентарната транспортна комисия Георги Свиленски. Едно от предложенията, което обаче едва ли ще мине, е свързано с КАТ и налагането на глоби. „Ние предлагаме пътните полицаи само да констатират нарушението, а
друг орган да налага глобите
Сега сме свидетели на пазарлъците между нарушителите и проверяващите. Полицаите влизат в обяснителен режим за това колко точки трябва да отнемат, а шофьорите – как да се отърват от наказанието”, каза председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите у нас Красимир Георгиев. Той поиска и проверките на автошколите да стават с участието на медиите, защото сега тенденциозно се проверявали едни, а други оставали извън погледа на инспекторите.
Следващата седмица ще бъдат създадени 4-5 работни групи, които ще пишат различните части от новия закон. Те ще имат на разположение около 4 месеца, след което текстовете ще бъдат обединени. „Предполагам, че той ще бъде внесен за обсъждане в Народното събрание през септември, след парламентарната ваканция”, заяви в заключение Георги Свиленски.
„По време на дискусията бе предложено да се правят одити на всички пътища, не само на магистралите, каквото е изискването на Европейската комисия”, каза зам.-председателят на парламентарната транспортна комисия Георги Свиленски след края на дебатите. Според него това е едно разумно предложение, защото много често именно лошата инфраструктура е в основата на ПТП. Въпреки хроничната липса на средства у нас можело да се помисли за поетапно ремонтиране на най-рисковите участъци.
Участниците в дискусията коментираха, че сега инспекторите пишат писма до общините, които са собственици на по-малките пътни артерии, но не остават без последствия. Така участъците, в които се констатира завишен брой ПТП, остават неремонтирани с години и продължават да генерират катастрофи. Проблем имало и с често бутафорните мантинели, които дори колоездач можел да огъне. Около 40% от злополуките са станали в крайпътното пространство, отчитат още от бранша.