Избрани Новини
Летищата във Варна и Бургас дължат 5,6 млн. неустойки
От "Фрапорт" са предложили да инвестират допълнително 16,8 млн. евро, вместо да плащат неустойките.
Министерството на транспорта не е успяло да събере неустойките, наложени на концесионера на летищата във Варна и Бургас “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт”. Сумата е в размер на 5,6 млн. евро (около 11,2 млн. лв.) и е трябвало да бъде платена на държавата заради изоставане в инвестиционната програма от 2007 г. до 2009 г. Това показва одит на Сметната палата за изпълнението на концесионния договор към края на 2012 г.
С писма от 2010 г. до 2013 г. транспортното министерство предупреждава концесионера, че ако не плати неустойките, ще си ги приспадне от банковата му гаранция. От “Фрапорт” обаче оспорват размера на неустойките. Според компанията забавянето на част от строителните работи не може да се счита за сериозно нарушение на концесионния договор. Бившият министър на транспорта, а сега депутат от ГЕРБ Ивайло Московски обяснява пред “Труд”, че забавянето наистина не е било по вина на концесионера. Той припомни, че сред причините за закъснението е и по-късното приемане на подробния устройствен план на Варна, който урежда строителните дейности на летището.
В преговори с транспортното министерство от 2010 г. до 2012 г. от “Фрапорт” са предложили да инвестират допълнително 16,8 млн. евро, вместо да плащат неустойките. Тези инвестиции съответстват на размера на неизпълнението до 2010 г., но не освобождават концесионера от дължимите неустойки, смятат одиторите.
До края на 2012 г. парите така и не са платени. Затова от Сметната палата посочват, че санкциониращите клаузи в концесионния договор не работят и не изпълняват целта си държавата да бъде обезщетена за вреди.
От транспортното министерство не отговориха до редакционното приключване на броя дали към днешна дата са направени някакви плащания. Пред “Труд” от “Фрапорт” казаха, че ще коментират, след като се запознаят с доклада.