Избрани Новини
Онлайн покупките: повече дрехи, но вече и храни
Над 80% от българите използват местни сайтове за пазаруване
Дреха. Това е най-любимата покупка на пазаруващите онлайн в България. Вторият бестселър е доставката на готова храна, докато покупките на хранителни продукти все още са в дъното на класацията. Това сочи представително проучване на "GfK България", направено през последния месец сред пазаруващите, което беше представено на конференцията "Онлайн продажбите на храни", организирана от списание "Регал", част от групата на "Икономедиа".
Търговци на храни обаче отбелязват, че все по-осезаема част от продажбите им минават през интернет (виж другия текст), но посочват като задължително условие да имат и класически магазин, където клиентите да опитат продуктите. Освен това данните на GfK показват, че средната сметка при храните е най-висока
Предпочитани са местни сайтове
Данните на GfК показват, че най-купуваните стоки по интернет са дрехи, обувки и аксесоари, които заемат 78% от "дигиталната" потребителска кошница. Клиентите търсят най-много още черна техника, аксесоари за електронни устройства, парфюмерия и козметика. Най-често се използват български сайтове, а 87% от анкетираните казват, че имат позитивен опит с онлайн пазаруването. Половината българи използват наложен платеж при покупките си през мрежата, а други 36% се разплащат с банкова карта по интернет.
Готови ястия - може
Данните от проучването показват, че голяма част от българите използват интернет, за да правят поръчки на готови ястия от заведения и др. Повече от половината българи са се възползвали от тази възможност, като най-често това става чрез сайта на конкретното заведение. Втори по популярност са сайтовете посредници, които предлагат кухнята на различни ресторанти и осъществяват доставки до дома или офиса. При една такава покупка се харчат средно 27 лева, като средната честота на поръчките е 22 на година, сочат още данните от проучването.
Същевременно обаче хората все още слабо използват интернет при покупка на храни. Данните от проучването показват, че от тази възможност са се възползвали едва 14% от купувачите през мрежата. "Българските потребители, особено жените, все още имат резерви да купуват храни по този начин", коментира Ирина Янкова от GfK. По думите й основната причина е, че не могат да разгледат продуктите, да проверят срока на годност или да прочетат информацията на етикета. Данните показват, че средната платена сума за такъв тип поръчка е 37 лв., а честотата на поръчките е 23 на година.
Интересът е към пакетираните продукти
Изследването на GfK показва, че в сектора на храните и напитките най-купуваните онлайн стоки са алкохолните напитки. Сред най-атрактивните покупки попадат още кафе, безалкохолни напитки и захарни изделия. Едва от пето до седмо място потребителите са класирали едни от най-търсените въобще стоки - млечни и месни продукти, както и плодове и зеленчуци. Същевременно обаче едва 23% от купувачите знаят, че има сайтове за продажба на храни от производител.