Избрани Новини
Мръсните варненски канали решават проблема с паркирането
24-04-2014, 15:22
Снимка:© Varnautre.bg / Архив
Автор:Росица Колева
Още по Темата:Какво излива Шокъровият канал днес?
Половин милион решава проблема с боклуците от Шокъровия канал
Мръсотията, която изля Шокъровият канал, е била точно това, което е изглеждала
Изграждането на многоетажни паркинги върху бетонните канали, предлага варненски инженер
Уникална идея може да реши проблема с паркирането във Варна. Идеята е на местен инженер, който смята, че мръсните бетонни канали в града могат да станат многоетажни паркинги, научи Varnautre.bg.
"Варна години наред е изгражданa върху наклонен терен от възвишението Франгата към Варненското езерото и Черно море. Географското разположение на града предопределя периодично да се изливат големи количества дъждовни води, които са създали отточни канали, вливащи се във Варненското езеро и Черно море. През някои години дъждовните води са били в огромни обеми, водещи до преливането на каналите и причиняващи сериозни щети на живущите около тях", разказа инж. Иван Георгиев.
През последните 30 години каналите са били уголемени и облицовани със строителни материали, но през този период значителна част от тях се превърнаха в сметища за промишлени и битови отпадъци, които са източници на заразни болести. Сега съществуващите канали във Варна са с дължина няколко десетки километра и с широчина, заедно с прилежащите към тях площи, 18-20 метра, твърди инженерът.
"Приемаме условно, че каналите са с дължина 15 километра и широчина 18 метра с прилежащите към тях площи, неоползотворени десетки години от жителите на града. Възлизат общо на 225 декара и то в най-гъсто населената част на Варна", пресметнал е инж. Георгиев. Той посочва и как реално могат да се използват при осъществяване на конкретни строително-архитектурни мероприятия.
Върху каналите на височина 1 метър от пътното платно се изливат бетонни плочи с широчина 12-14 метра и дължина 35-45 метра (височината от 1 метър е предохранителна срещу необичайно големи проливни дъждове - да не засягат бетонната плоча). Тази секция с посочената височина е изградена върху земната част от двете страни на канала. В частта на празното пространство под самия канал, плочата се излива върху бетонни пилони, но отлята в полипропиленови тръби с оглед арматурата в тях да не корозира при съприкосновение с течащата в канала вода.
Площта върху така излятата бетонна плоча може да се използва за автопарк с капацитет минимум 25 броя леки коли. Ако върху първата плоча се надгради втора, бройките се удвояват, т.е. стават 50 леки коли. Разстоянието между две секции може да бъде 10 метра по цялото протежение на каналите.
"След като приехме, че дължината на каналите е 15 километра, то при дължина на една секция от 40 метра върху каналите могат да бъдат изградени 375 секции, всяка с площ 500 кв.м. Ако автопаркът е на два етажа, секциите се удвояват - 750 броя с капацитет 18 750 броя леки коли, при което реално ползваната площ възлиза на 375 декара, при сега 225 декара - неоползотворена и замърсена, която пречи на облика на Варна, като екологичен и културен проспериращ европейски град", обяснява още варненският инженер.
"Реализацията на предложението дава възможност замърсените 225 декара терени не само да бъдат рационално използвани, но да и създават условия площите да бъдат увеличени с 67%, т.е. създава се реална полезна площ от 375 декара", уточни инж. Георгиев.
Според него върху тези площи могат да бъдат изграждани не само автопаркинги, но и съоръжения като складове и други помещения, които община Варна прецени за подходящи и полезни.
Инж. Иван Георгиев не разполага с точна сметка колко би струвало на общината реализацията на подобен проект, но за това пък е пресметнал колко пари ще влязат в местния бюджет, ако идеята му се осъществи.
"Ако приемем, че изградените, върху каналите паркоместа (18 700 броя) ежедневно са заети от леки коли, при такса само 2 лева, то приходът за ден ще бъде 37 400 лева, а за година - 13 460 000 лева. Здравният аспект на предложението, който е безпорен и с екологично предимство, няма да го коментирам. Варна заслужава и има право на по-добър здравословен климат, не само като курортен център, но и като привлекателна здравословна среда за живеене", завърши авторът на идеята.
Предложението на инж. Георгиев е изпратено в комисиите по транспорт и архитектура към местния парламент на Варна.