Избрани Новини
Местят и Морска гара
Ново платно до релсите ще обслужва товарните кейове в Максуда
Пасажерският терминал на пристанище Варна също ще бъде преместен, след като бъдат построени новите кейови места в района на Макуда. Това стана ясно днес при представянето на идеята на новия интермодален терминал, направено от министъра на транспорта и бивш шеф на порт Варна Данаил Папазов. За пътническите кораби са предвидени сегашните от седмо до десето кейови места. Върху останалите - от страната на Морската градина, ще бъде разположена атракционна зона на площ от над 400 декара.
Под предлог, че за мястото ще бъде обявен международен архитектурен конкурс, в края на миналата година министър Папазов спря проект на варненската община, който предвиждаше временно облагородяване на зоната от Морска гара до 2-ро кейово място. Тук трябваше да има голям паркинг за нуждите на Морската градина и туристическите атракции в Гръцката махала, спортни игрища, площадка със съоръжения за скейтбордисти и ограден с пейки терен за преместваема сцена. Изпълнението на проекта на стойност 1,5 млн. лева трябваше да приключи до началото на регатата Тол шипс на 29 април. То щеше да "спести" и изграждането на паркинг на бул. "Приморски" за сметка на тревните площи и локалното платно между гаровия площад и ул. "8-ми ноември".
Днес стана ясно, че за стария порт ще има два идейни проекта. А за новия още в сряда стартира международен конкурс, към който имало сериозен интерес от най-добрите проектантски бюра в Европа. Проектът трябва да е готов до 9 месеца. Колко ще струва реализацията му засега не е ясно. Единствената конкретна цифра е 90 млн. лева само за изграждането на кейовата стена.
За интермодалния терминал са предвидени три имота, собственост на Национална компания „Пристанищна инфраструктура", отвоювани през годините от морето. Дълбочината на кейовите места ще е 12,5 метра.
Новият терминал под „Максуда" ще разполага с две специализирани кейови места за обработка на контейнери и зърно. Между тях ще бъде разположено още едно - комбинирано. В тиловата част на порта ще бъде издигнат 150 000-тонен силоз.
Ново локално платно на ул. "Девня" ще извежда товарите извън града към магистрала "Хемус". Изграждането му най-вероятно ще е свързано с преместване на жп линията на юг - към канала.