Стратегията: Туристи от Азия, спа и култура

Новините

19-05-2014, 05:48

Автор:

VarnaUtre

Всичко от Автора

През 2030 г. целим да посрещнем с цветя на летището поне 12-милионния чуждестранен посетител

Китайци, японци и индийци в Розовата долина и по манастирите ни. Такова е бъдещето на българския туризъм, ако иска да е в час и да “хване” сериозните световни пазари. Това разкрива стратегията за развитие на туризма в България до 2030 г.
 Документът, който бе обсъден от правителството в събота, е изготвен от икономическото министерство и от екипа на зам.-министър Бранимир Ботев според последните анализи и тенденции в световната туристическа индустрия. 

Бързо развиващите се пазари в Азиатския регион ще осигурят най-високи ръстове на туристи към Европа през следващите две десетилетия, категорични са анализаторите.  Причината е увеличаване на покупателната способност на населението в тези държави и увеличаването на средната класа там. Китай, Индия (всяка от тези държави с население над 1 млрд. души), както и гостите от Русия и Япония, ще са основните играчи в световния туризъм. 


Това спешно налага у нас да се разработят продукти, интересни за тези туристи. А те харесвали city breaks, културен туризъм - обичаи, фолклор, занаяти и модерно спа. Към тази част на света трябва да се насочи туристическата реклама на България.

 

Хората със затруднена мобилност са другата сериозна група, за която България трябва да се подготви, а сега направо куца в услугите за тях.  Прогнозите са, че през 2020 г. около 127 млн. туристи с двигателни проблеми са готови да тръгнат по света, но ще идат там, където им осигурят инфраструктура, улесняваща придвижването им. 
Третият ключов извод е, че досегашните опити да пълним курортите с подпийнали британски тийнейджъри не са най-добрата стратегия. Напротив - заради застаряването на световното население “големите” в туризма вече разработват сериозни пакети не за възрастовата група “55 плюс”, а за “65 плюс”.

Прогнозите са, че през 2020 г. населението над 65 г. в Европа ще стигне 20%. Тези хора, освен, че са платежоспособни, разполагат с много свободно време. Щастливите пенсионери обаче търсят модерно спа, балнеотуризъм, еко, селски и много културни воаяжи.

 Както и сериозен медицински туризъм. И, разбира се, реклама за това. България е силна с минералните си източници, геотермалните води и лечебната си кал, но трябва спешно да се разшири хотелската база за медикъл, спа и таласотерапевтични центрове, направо крещи стратегията. Документът прави сериозен анализ на всеки вид туризъм у нас, очертава силните и слабите му страни и дава мерки за действие. 
Според стратегията може да се очаква през 2020 г. България да привлича над 9 млн. чуждестранни посетители без транзитно преминалите, което ще е ръст от 37% за периода 2012-2020 г. През 2030 г. стратегията цели да посрещнем с цветя на летището поне 12-милионния чуждестранен посетител.

Къде сме сега
През 2012 г. България е посетена от общо 8 866 552 чуждестранни граждани и от 6 540 839 чуждестранни туристи. Румъния води в класацията при посещения у нас в абсолютни стойности - 932 208 туристи, втори са гърците с 928 552, трети германците с 650 236 туристи, следва ги Русия.