Вяла кампания, ниска активност, затягане на партийните редици

Новините

23-05-2014, 10:10

Автор:

varna.utre.bg

Всичко от Автора

Заговор срещу малките формации и лъжи видяха социолози

Предизборната кампания, която ще приключи в петък, премина под знака на затягане на партийните редици, но не и на привличането на нови избиратели, пише Dnes.bg. Около това мнение се обединиха в коментар пред Dnes. bg социолози дни преди вота на 25 май, на който ще бъдат избрани 17 депутати в ЕП, които в следващите пет години ще трябва да защитават интересите на България.

„Кампанията беше сравнително вяла и то не само в медийната си част, но и в другите активности, имаше и находчиви послания, но по-скоро от естетическа гледна точка, които обаче нямат потенциал да мобилизират повече хора“, коментира социологът от „Галъп“ Живко Георгиев.

Според него не е имало и предизборни дебати между политиците с нужния градус и то защото до голяма степен  водещите партии положиха усилия да направят така, че изборите да се възприемат като вот за БСП или ГЕРБ.

Вместо дебати класическите партии предпочетоха да стегнат партийните структури, защото основното им предимство е именно в членската маса, смята той.

„Имам чувството, че големите партии калкулираха още един ефект от по-вяла кампания, те имат интерес активността да бъде ниска и до урните да отидат твърдите електорати, защото така ще се представят по-добре, това е нещо като деликатен заговор срещу по-малките и новите политически формации“, обясни Георгиев.

Според него обаче на тези избори купуването на гласове и корпоративният вот ще бъде в по-малък мащаб, защото тези практики са повече използвани при местни и парламентарни избори.

Кольо Колев от „Медиана“ също смята, че до голяма степен партиите ще разчитат на твърдия си електорат и кампанията беше насочена преди всичко към втвърдяване на редиците.

Въпреки това според него тя е преминала и под специфичния нюанс от събитията в Украйна и отношенията НАТО-Русия, ЕС-Русия.

„Това повлия негативно и намали избирателната активност, защото голяма част от хората не споделят позициите на ЕС и САЩ за Русия като виновник и виждат образа на Европа, който се обезценява и съответно по-малко ще отидат до урната“, обясни той.   Мира Радева от Института за социални изследвания и маркетинг „МБМД“ определи отиващата си кампания като  повече от разочароваща.

„Не видях смислен диалог с хората, не видях искреност и почтеност, това е поредна кампания, в която ни заливат с лъжи, политиците смятат, че разполагат с нас, с гласовете ни, че всеки път могат елементарно да ни баламосват и ние да вярваме на лъжете им, основният тон на тази кампания беше лъжа“, каза тя.

Радева също смята, че избирателната активност ще е много ниска, защото хората са разочаровани от политиците.

Според нея реално може да се очаква едва  28-30 на сто от избирателите да отидат до урните.

„Тези избори са построени върху твърдите ядра на партиите, но водещият мотив ще е про- или антиевропейското развитие на България, защото има опит да се отклони страната от направения европейски избор“, коментира тя.   Според нея има манипулации и опити да се отклони общественото внимание с „фалшиви партийки като „България без цензура“ и подхвърляне на компромати.

„С това фалшиво разследване срещу  Росен Плевнелиев, за което прокуратурата ни дължи отговор, това е изпълняване на политическа поръчка и се случва за втори път след Костинбродската афера, в крайна сметка за втори път се опитват да манипулират общественото внимание и то със средствата на съдебната система, очевидно е, че съдебната власт е зависима от изпълнителната, а тя пък крои манипулации и задкулисни игри“, обвини социоложката.