Избрани Новини
"Тойота" с опровержение за дефект с тяхна въздушна възглавница
10-06-2014, 20:07
Автор:Varnautre.bg
Още по Темата:От фирмата остават на мнение, че пострадалият е бил с неправилно сложен колан
Официалният представител на "Тойота" за България" - "Тойота Балканс" отрече причината за инцидента с варненец, който пострада от въздушната възглавница на "Тойота Аурис", да е в автомобила. От фирмата продължават да са категорични в твърдението си, че пострадалият Анатолий Атанасов е пътувал на предната, дясна седалка с неправилно сложен колан, което довело до неправилното задействане на въздушната възглавница в автомобила.
Ето и тезата на "Тойота Балканс", която публикуваме без промени.
Във връзка с публикация на 06.06.2014 г., озаглавена "Варненец с разкъсан крак заради дефект на Тойота", от името на Тойота Балканс като официален представител на продуктите и услугите на производителя Тойота за България бихме искали да направим опровержение, като представим следните обективни факти по случая:
Съгласно доклад на Полицейския Инспекторат на окръг Караш-Северин - Румъния, на дата 03.10.2013 г., около 07:05 часа лицето Георги Андонов, докато е управлявал лек автомобил марка Toyota Auris с регистрационен номер В1395КТ по Национален път 6 в посока на движение от Оршова към Карансебеш, поради събития отвлекли вниманието му по време на движение, е навлязъл в насрещното движение и е напуснал пътното платно отляво, навлизайки в крайпътен дълбок канал успоредно на пътното платно в посока на движение Карансебеш-Оршова, след което се блъска в основата на мост, пресичащ канала.
Автомобилът е бил със следните нанесени щети от удара - счупени елементи: предно стъкло, капак на двигателя, предна броня, преден десен калник, ляв фар и мигач, маска радиатор и радиатор на климатика. Автомобилът е придвижен в бояджийно-тенекеджиен сервиз в град Варна извън мрежата на оторизираните сервизи на Тойота.
Вследствие на сблъсъка е настъпило нараняване на пасажера, пътувал на предна дясна седалка Анатолий Атанасов Маджаров, като той е бил откаран с кола на Спешна помощ в Окръжна болница Дробета Турну Северин, където е бил подложен на медицински изследвания и му е оказана специализирана помощ. Епикризата от болницата посочва, че на 03.10.2013 г. г-н Маджаров е приет в отделението за Спешна помощ поради остър вътрешно-черепен мозъчен травматизъм с контузия на шийните прешлени и открита разкъсна рана на предната вътрешна част на лявото бедро.
След произшествието собственикът на автомобила Георги Андонов се свърза с местното представителство на Тойота, за да сподели за катастрофата, като изтъква факта, че неговият спътник Анатолий Маджаров е бил наранен по предната част на бедрото от механизма на въздушната възглавница, който се е задействал неправилно. Неговото първоначално желание е да уведоми Тойота с оглед бъдеща сигурност и безопасност, но в последствие г-н Андонов повдига въпроса за компенсация.
На 25.10.2013 г. Георги Андонов изпраща официално писмо до упълномощеното представителство на Тойота в град Варна – Карком ЕООД, в което заявява, че въздушната възглавница на мястото на пасажера се е задействала неправилно, като е изскочила от мястото, на което е монтирана, но не се е разтворила съгласно предназначението си, а се е откъснала и изскочила в купето, с което е причинила сериозно разкъсване на бедрото на Анатолий Атанасов Маджаров. В допълнение г-н Андонов посочва, че застрахователната компания на автомобила отказва да покрие пораженията, настъпили в купето, тъй като те са в резултат от неправилно задействане на въздушната възглавница, поради неправилно монтиране и това не се покрива от застрахователната полица на автомобила. В заключение Георги Андонов моли "да се определи и изплати справедливо и адекватно обезщетение за причинените вреди".
На 07.11.2013 г. представители на Техническия отдел на Тойота Балканс извършват оглед на автомобила на място, придружен със снимки, и с писменото съгласие на собственика на автомобила демонтират компютъра на въздушните възглавници и предпазни колани, който заедно със самите предпазни колани на водача и пасажера са изпратени за обследване в Техническия отдел на Тойота Мотор Европа. По време на огледа е констатирано, че двата колана работят нормално със запазена функционалност. Установено е също така, че челното стъкло е счупено отвътре навън в областта пред мястото на пътника отдясно.
След детайлно изследване и анализ на наличния снимков материал, данните от компютъра на въздушните възглавници и предпазните колани на автомобила, следите по предпазните колани и състоянието на техните механизми, Тойота Мотор Европа изпращат становище на 28.03.2014 г., което е препратено към Георги Андонов на 03.04.2014 г. Експертното заключение в доклада на Тойота Мотор Европа е, че не са намерени неизправности по действието на системите за пасивна безопасност на автомобила.
На 07.05.2014 г. е изпратен и писмен отговор от страна на Тойота Балканс, с окончателно техническо становище, че не е установено наличие на фабрични дефекти на автомобил Тойота Аурис, с рама Nо: NMTKV56E30R011595 и Рег.Nо: В1395КТ, и нанесените щети по автомобила са резултат от претърпяното пътно–транспортно произшествие и неправилно поставения предпазен колан на пътника.Това становище се базира на следните факти, описани в заключението на доклада на Тойота Мотор Европа:
При настъпване на пътно-транспортното произшествие пътникът, намиращ се в автомобила до водача, е бил с неправилно поставен предпазен колан (горната част на колана не е била поставена пред тялото на пътника). Това се потвърждава от следите, оставени по колана, детайлно описани в горепосочения доклад. Вследствие на загуба на управление на автомобила от водача и внезапното излизане нааaвтомобила от пътното платно следва рязко натискане на спирачния педал от страна на водача, водещо до нарастване на спирачното закъснение до 14m/s2 в рамките на 10 ms.
Това от своя страна води до увеличаване на силата на тежестта на пътника с 1.4 G. В резултат, пътникът с неправилно поставен предпазен колан полита напред, нанася удар с глава по челното стъкло и тялото му се озовава върху арматурното табло. Следва удар на автомобила в препятствие извън пътя и пиропатроните на предпазните колани и на въздушните възглавници се задействат съгласно конструктивното им предназначение, както е описано и в доклада на Тойота Мотор Европа.
Същевременно, правилното отваряне на въздушната възглавница на пътника е възпрепятствано от силата на тежестта на пътника върху зоната на арматурното табло, предназначена за въздушната възглавница, тъй като силата на тежестта на пътника не е ограничена, поради неправилно поставен предпазен колан. Така, при отварянето си въздушната възглавница, не може да преодолее съпротивлението от теглото на пасажера, оказващо натиск върху арматурното табло, увеличен с величината на обратното ускорение в момента на удара. Като резултат, въздушната възглавница разкъсва металната основа на корпуса, към който е захваната, и излита в посока на пода на автомобила.
На база горепосочените факти Тойота Балканс отхвърля направените предположения и твърдения за фабричен дефект на Тойота, който е причинил нараняване на пътник в автомобила. Тойота Балканс е готова да представи съответната документация в подкрепа на това.
В заключение бихме искали да подчертаем, че Тойота като най-големият производител на автомобили в света е постоянно във фокуса на вниманието на обществеността и изключително много държи на качеството на своите продукти. Доказателство за това колко отговорно е отношението на Тойота като производител към евентуално появили се в експлоатация неизправности, предизвикани от качеството на използваните части и материали или производствените процеси, са регулярно инициираните сервизни кампании, които целят да осигурят надеждност на продукта и спокойствие на клиента. В конкретния случай твърдото становище на Техническия отдел на Тойота Мотор Европа е че случаят не касае производствен или монтажен дефект, за който производителят да носи отговорност.