Избрани Новини
Тайните алгоритми на Facebook
62% от хората не знаят, че потокът, който виждат на профилите си е редактиран
Потребителите се захранват със специална диета от шеги, снимки и слухове в новинарския поток на профилите си във Facebook, но това не се прави от човек, пише New Scientist. Вместо това тази работа се извършва от алгоритъм, който има властта да ни влияе. Гневните реакции спрямо експеримент, в който изследователите на Facebook са се опитали да манипулират потребителите подчертават мащаба на тази власт.
Алгоритмите на най-голямата социална мрежа са строго пазена тайна. "Те са черни кутии", казва Кристо Уилсън от Североизточния университет в американския град Бостън, цитиран от "Фокус". "В много случаи алгоритмите се пазят като търговски тайни, тъй като оставането им неразкрити представлява конкурентно предимство".
Кари Карахейлъс и Седрик Лангборт от Илинойския университет и Кристиан Сандвиг от Универститета на Мичиган са решили да направят "съвместен одит", както го наричат самите те, като анализират опита на хиляди хора, за да разберат какви са правилата на алгоритъма. За да постигнат това, те са създали приложението FeedVis, създаващо информационен поток от всичко, което приятелите ни публикуват. При отваряне приложението показва безкраен низ от коментари, харесвания и публикации, в сравнение с които стандартният новинарски поток, който виждаме във Facebook профила си, може да изглежда почти празен.
При първото си, сравнително малко по мащаб, изследване екипът е установил, че 62% от хората не знаят, че новинарският поток се редактира. Те са били шокирани, че не могат да виждат всичко, което се публикува. Сега учените започват да разбират някои от основните правила за това какво да виждат потребителите. "Знаем, че ако коментираме на нечия стена е по вероятно да видим публикация на човека, отколкото, ако харесаме негов пост", обяснява Карахейлъс. "Също така, ако посетим нечий профил, е по-вероятно да видим съдържание от него по-късно".
Алгоритмите на Facebook обаче се променят постоянно. За да разшири експеримента си, изследователският екип ще пресъздаде даден профил на базата на харесванията, коментарите и други дейности във Facebook и ще види дали може да установи модела, определящ какво се вижда в новинарския му поток.
Facebook вече използва профилите, за да публикува реклами в новинарските потоци и в това отношение също има някои трикове. "Аз бих могъл да споделя линк към страницата на верига ресторанти за бързо хранене, коментирайки, че някоя от предлаганите храни изглежда отвратително", казва Сандвиг. Ако харесаме тази връзка, Facebook регистира, че харесваме ресторанта. "Това не се появява в нашия новинарски поток, но приятелите ни ще получат реклами, които казват, че харесваме ресторанта", допълва Сандвиг.
Според учените разбирането на тези взаимовръзки е важно, тъй като Facebook увеличава силата си като инструмент за комуникация и информация.
"В историята на масовите медии винаги е имало канали с огромен обхват, но обикновено зад тях е стоял човек", казва Уилсън. "Това просто вече не е така", подчертава той.