Избрани Новини
Продават "Пикадили" отново
Еевентуалното придобиване на “Пикадили” от “Карфур” не се приема изненадващо в бранша.
Pазмествания на българския пазар за търговия на дребно се очакват до края на годината.В момента се водят преговори между “Карфур” и “Пикадили”, научи “24 часа”. Целта е френската верига, която е представена у нас чрез гръцката “Маринопулос груп”, да придобие българските магазини, които наскоро станаха собственост на “АП Март” на бизнесмените Ангел Ангелов и Петър Дудоленски.
На въпрос дали “Карфур” купува “Пикадили” Ангел Ангелов първоначално реагира: “Няма такова нещо, когато има, всички ще разберат”. После обаче уточни, че не казва, че не се преговаря, но няма постигнати договорки, готовност, която да се обяви като факт. Към момента “Пикадили” притежава 31 супермаркета в 8 града и 22 по-малки магазина “Пикадили дейли” в София и Варна.
Всъщност евентуалното придобиване на “Пикадили” от “Карфур” не се приема изненадващо в бранша. Мениджър на голяма мултинационална верига коментира, че това е нещо очаквано. Топлата връзка между “Карфур” и “Пикадили” е сегашният оперативен директор на френската верига за България Милош Ристич. Той е бивш ръководител на сръбската “Делта макси”, която беше собственик на “Пикадили”, преди да бъде придобита от белгийската “Делез”. Дори преди година тръгна слух, че “Делез” е потенциален купувач на бизнеса на “Карфур” в България, но той беше отречен от компанията.
В началото на 2014 г. белгийците обявиха, че се изтеглят от българския пазар.
След назначаването на Ристич в “Карфур” пък той каза, че компанията ще инвестира 12 млн. евро през тази година за разширяване на дейноста си с 3 нови магазина.
В момента “Карфур” има 10 хипермаркета у нас и 12 супермаркета в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Банско и Плевен. Експанзията била довела до 35% среден ръст на приходите годишно. Самият Милош Ристич преди време обясни, че очаква консолидиране на пазара в България, чрез обединение на търговци и навлизане на някои големи вериги. Всъщност преди белгийската “Делез” това се случи и с магазините “Плюс”, както и със словенската “Меркатор”, която имаше в България хипермаркет “Рода”.
От половин година вървят слухове и за продажбата на “Билла” в България, която е собственост на мултинационалния концерн “РЕВЕ груп”. Дори се твърди, че има назначен консултант за сделката. Още повече че през юли РЕВЕ обяви, че се разделя с бизнеса си в Италия, където продаде 53 магазина на “Карфур”. Преди няколко дни пък се е стигнало до споразумение за продажбата и на още 50 магазина “Билла” в Италия на местната верига “Конад”.
“Изненадан съм, не знам за такова нещо”. По този начин пък отговори на въпроса продават ли се магазините “Билла” изпълнителният директор на веригата за България Николай Петров. И уточни, че ситуацията у нас не е като в Италия. Там “Билла” била на непрекъсната загуба. В България, въпреки че няколко години също веригата отчита загуби, през 2014 г. щяла да излезе на положителен финансов резултат.
Освен това тази година се отваряли 6 нови магазина, а плановете за 2015 г. са за още 8. “Кой прави експанзия, ако ще се изтегля от България”, попита Петров.
В момента “Билла” разполага с 87 магазина, от които 26 са в София.
В бранша твърдят и, че собственикът на “Билла” концернът РЕВЕ, от няколко години се опитва безуспешно да продаде другата си верига у нас- дискаунтъра “Пени маркет”. До сделка обаче все още не можело да се стигне.
Колко е делът на отделните вериги на пазара у нас е трудно да се определи. Данните за оборотите и печалбите са търговска тайна. По пазарни проучвания лидер с най-голям дял е “Кауфланд”, следван от “Метро”, “Билла”, “Лидл”. Общият оборот се изчислява на 5-6 млрд. лв. годишно.
Tърговията на дребно с храни, напитки и цигари расте въпреки кризата. Увеличението през юли спрямо същия месец на миналата година е с 5,2 на сто, показват последните данни на Националния статистически институт.
Ръст от 0,6 процента има и през юли в сравнение с юни.
Данните на статистиката показват, че всъщност продажбите на храни растат с по-бързи темпове, отколкото на останалите стоки у нас. Като цяло търговията на дребно, изчислена от календарно изгладени данни, се увеличава с 4 на сто през юли спрямо същия месец на 2013 г. Оборотът расте най-много при поръчките по телефона, пощата или интернет - с 22 на сто.