Избрани Новини
Новите ни автомагистрали демоде
Обновяват стандартите за проектиране на пътища
Дори най-новите автомагистрални отсечки, пуснати в експлоатация през последните няколко години, са проектирани и изграждани по стари стандарти, твърдят експерти от бранша.
Двете наредби, узаконяващи проектирането на пътища и транспортната инфраструктура в градовете, не са актуализирани повече от 10 години.
Доц. Петър Стефанов от УАСГ обаче смята, че нормите не са актуализирани почти четвърт век и за това страната ни поизостанала от немските стандарти, от които най-много сме заимствали. ."Някои части от нормите за проектиране на пътища трябва да бъдат отново разработени, като например за кръгови кръстовища", предлага той. "В сегашните норми за проектиране има само една страница за проектиране на подобни пътни съоръжения, което е абсолютно недостатъчно", казва експертът.
Инж. Асен Попадийски от Камарата на инженерите от инвестиционното проектиране (КИИП) също иска осъвременяване на изискванията за кръговите кръстовища. "Досега те се проектираха да са с големи криви, позволяващи високи скорости, което не е безопасно", смята той. "Европейската практика е те да се намаляват, за да може влизането в кръстовището да става по-бавно, което ще намали рисковете", добавя инженерът.
Според доц. Стефанов от УАСГ по аутобаните ни бяха разрешени по-високи скорости, но напречните им наклони и радиусите на завоите често не съответстват на тях и за да не се излезе извън рамките на устойчивост на автомобила в завоите, на места се налагат ограничения
"Съобразяването с евростандартите в тази област ще изисква труд и време", смята Николай Иванов, председател на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност". Той обърна внимание на друг проблем, свързан с цените на проектите. "Случваше се малко преди да бъде започнат основният ремонт или изграждането на някой път нормите (напр. пътни знаци и мантинели) да се променят, а строителят да е спечелил търга по старите изисквания за проектиране", казва той. "Това естествено оскъпява изпълнението и започваше чудене кой да доплати разликата в цената заради завишените изисквания за пътна безопасност", добавя Иванов.
В последно време пороите на няколко пъти наводняваха автомагистрала "Тракия" и шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров поиска промяна и на нормативите за проектиране на отводнителните съоръжения на шосетата. Коментирайки идеята, инж. Попадийски от КИИП каза, че всичко е въпрос на финанси и при достатъчно пари могат да се направят огромни отводнителни съоръжения, които няма да се запушват и затлачват.
Експертите са единодушни, че само за осъвременяването на старите наредби за проектиране на пътища ще трябват поне 6 месеца.