Избрани Новини
Обществото между нуждата да вярваш и желанието да знаеш
„Кризата на младите”, която зове Бог, и кризата на онези, които се поддават на злонамереността на злото, не може да не ни засяга
Вие имате пред себе си жена от български произход, с френска националност, европейско гражданство, осиновена от Америка.
Бих искала да обърна особено внимание на бунтовете, наричани „недоволството на предградията”, които се усещат особено силно в някои големи градове на Европа: Лондон, Париж, Марсилия... Не са ли те провал на френския модел на секуларизацията, на светското начало? Става дума за по-сериозен проблем: ние се докосваме тук до едно психическо положение, което е логически и хронологически отвъд или преди сблъсъка на религиите.
Мисля, че престъпното поведение на „онеправданите тийнейджъри” всъщност разкрива една по-радикална фаза на нихилизма, фаза, която сe развива под или преди „сблъсъка на религиите”. Това престъпно поведение - този „гангстероинтегризъм” - е по-сериозно, тъй като то улавя в по-голяма дълбочина двигателите на цивилизацията, като изразява унищожението на пред-религиозната „нужда да вярваш”, гаранция за душевния живот със и за другия.
Съвременното общество се намира пред едно историческо предизвикателство: способно ли е да се изправи пред кризата на нуждата да вярваш и желанието да знаеш. Тревожността, която смразява демокрациите в това време на ексцесии на фона на икономическата и социалната криза, изразява несигурността ни пред този колосален залог. Способни ли сме да мобилизираме всички средства - полицейски, както и икономически, без да забравим средствата, които ни дава изследването на психиката, за да съпроводим с деликатността и необходимото вслушване, с адекватно образование и с подобаваща щедрост това мъчително боледуване от идеалност, което ни връхлита и което изразяват юношите от добрите квартали, а още повече от зоните на безправните. Интерпретирана по този начин, „кризата на младите”, която зове Бог, и кризата на онези, които се поддават на злонамереността на злото, не може да не ни засяга.
(Из лекцията „Нови форми на бунта”, изнесена вчера в аулата на СУ „Св. Кл. Охридски”.)