По-къса лятна ваканция, повече часове по математика

Новините

19-10-2014, 16:36

Снимка:

Varnautre.bg/архив

Автор:

VarnaUtre.bg

Всичко от Автора

Училището излиза от класната стая

Поне един път в седмицата учениците да учат уроците извън училището - това предложение е записано в документа "Възгледи за основните национални цели и устойчиво развитие на България". Той е изработен от учени на БАН, индустриалци, експерти и политици от различни партии, съобщи за "Труд" председателят на академията Стефан Воденичаров.

Очаква се промяната да е част от предложенията за нов закон за училищата. Причината - интересът на децата към образованието непрекъснато намаляване. Днешните поколение са много по-информирани, откриват света по различен начин, в сравнение с този от преди 60-70 години, а училището не се е променило и преподава по старата система, пише в документа. "Свободният" ден е само част от мерките за връщане на този интерес. Уроците ще се изнасят във фирми, музеи, научни институти, открити пространства. Практика, която от години се предлага в останалите европейски образователни модели.

Другата предлагана промяна е да се намали лятната ваканция. Този въпрос се дискутира от няколко години, а само преди седмици "Труд" написа, че децата у нас учат много по-малко от връстниците си в Европа и САЩ. Това ги прави не конкурентноспособни или им коства повече усилия, за да се адаптират на световния пазар в сравнение с връстниците им зад граница. Идеята е да има повече и по-кратки почивките в учебната година за сметка на 3-те месеца лятна отмора. В увеличеното време за учене пък ще се сложат повече часове по математика и природни науки. Една от причината за намаляването на компетентностите на пазара на работната сила е липсата на знания в тези области. Според PISA-2012 по математическа грамотност нашите 15-годишни ученици са на последно място в сравнение с европейските си връстници. 20 на сто от тях са дори под първото, най-ниско равнище на грамотност, а само 0,7 на сто са на шесто ниво или сред отличниците. За сравнение по този показател средната стойност на останалите ученици от ЕС е 3,3 на сто.