Избрани Новини
Всяка десета преференция повтаря феномена "Любимец 15"
Съвпаденията между номера на партията и на кандидата в листата са най-многобройни при "Атака"
От общо 1 105 177 действителни бюлетини с отбелязано предпочитание към даден кандидат на отминалите парламентарни избори 135 954 (12.3%) повтарят феномена "Любимец 15", при който номерът на преференцията съвпада с този на партията или коалицията в бюлетината. Данните са от проучване на Института за развитие на публичната среда, представено вчера.
Налице е лек ръст от 1.3 на сто в сравнение с евроизборите през май т.г., когато за пръв път беше използван преференциалният вот. Най-често явлението се забелязва при избирателите на "Атака" - 17.39% от тях са отдали предпочитанието си за кандидат със същия номер като на партийната листа. Идентичен е резултатът на ГЕРБ - 17.2%. Трета в тази класация е "България без цензура" (15.26%), следвана от Реформаторския блок (10.46%), АБВ (9.15%), ДПС (7.21%), БСП (5.67%) и Патриотичния фронт (1.82%).
Изследването сочи, че в сравнение с евровота употребата на преференцията е нараснала с 9%. Най-активно са я ползвали избирателите на реформаторите (51.7%), на ББЦ (43.6) и БСП (42.4). Предпочитание са отбелязали около 1/3 от гласоподавателите на Бойко Борисов (35.6%) и експрезидента Георги Първанов (34.2%). При националистите това е направил всеки четвърти - 27.5% при ПФ и 26% при "Атака". На дъното са ДПС с 21.3%, гласували преференциално. Сравнението с евризборите показва, че ръст при употребата на новата форма на вот има при редица парламентарно представени партии - социалистите с 14%, ГЕРБ с 12.43%, партията на Николай Бареков с 10.39, ДПС с 9.32% и "Атака" с 2.32%. Лек спад отбелязват АБВ, фронтоваците и реформаторите.
Благодарение на преференцията в парламента са влезли 10 депутати от ГЕРБ, 5-има от БСП, по двама от ДПС и РБ, както и 1 от ББЦ. Други 7 са се отказали.
ИРПС препоръча при ремонт на Изборния кодекс да не се премахва преференцията, напротив - да стане задължителна, като бюлетините без знак за определен кандидат да се считат за невалидни. Организацията предлага още да отпадне номерацията за партиите в листите и да остане само тази за преференциите, за да се избегне объркването сред избирателите.
В месеците преди вота лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов е имал най-активно присъствие в медийното пространство, показва изследване на фондация "Медийна демокрация". За периода на проучването - 24 май - 3 октомври, бившият премиер е бил споменаван 1343 пъти в масмедиите, оставяйки далеч зад себе си втория в класацията - президента Росен Плевнелиев (901).