Избрани Новини
Еърбъс патентова "летяща палачинка"
Пътниците ще се качват през отвор в центъра й
Еърбъс поиска патент за "самолет на бъдещето", който прилича на летателен апарат, изкаран от фантастичен роман от 50-те години, пише "Файненшън Таймс". Ако проектът е успешен, в бъдеще хората ще пътуват в самолети, които приличат на понички или летящи чинии.
Кръглата форма решава един от основните проблеми пред дизайнерите на самолети. Цилиндричните форми са удобни за херметично затворените кабини на самолетите, но огромното налягане в двата им края изисква много здрави и тежки обшивки.
"Целта на изобретението е да предоставя просто, икономично и ефикасно решение на тези проблеми или поне отчасти да премахне сегашните недостатъци", казва се в документите за патента. Airbus съобщи, че независимо че този дизайн е достатъчно интересен, за да бъде защитен с патент, надали скоро ще има самолети, основани на него. "Това не е проект, който се намира във фаза на активно разработване", обяви фирмата.
Сред другите странни и футуристични идеи, патентовани от фирмата, е икономическа класа със седящи места за пасажери, които приличат на седалка на колело, шлемове с виртуална реалност за забавление на пътниците по време на дълги полети и пилотски кабини без прозорци.
"Летящата палачинка" обаче е най-радикалната идея за променяне на дизайна на самолетите, предлагана досега. "Простото и ефикасно решение" ще изисква не само пътниците и стюардите да ходят по криви пътеки, но и напълно нов начин на качване. Диаграми, приложени към документацията за патентите, сочат, че пътниците ще се качват в самолета по стъпала, които водят до врати, разположени в средата на "палачинката".
Новият дизайн отговаря на идеите на някои производители на самолети за следващата стъпка в подобряването на ефикасността при разходването на гориво. Според мениджъра на GE Aviation Крис Лорънс този вариант може да е по-ефикасен от аеродинамична гледна точка от традиционните самолети. "Този подход ще намали цялостния разход на гориво на самолетите", коментира той. "Никога не съм виждал нещо такова във въздухоплавателна система", казва Лорън Томпсън от Lexington Institute, според когото предложението на Airbus прилича повече на цепелин или космически кораб.