Избрани Новини
Деветокласниците прекарват по 5,6 часа в писане на домашни
Освен на учениците домашната работа създава проблеми и на родителите
Българските деветокласници прекарват повече часове от връстниците си от други държави за подготовка на домашни, но това не повишава общото им представяне в изследването за грамотността PISA. Данните са от последния доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, посветен на ролята на домашните за грамотността на 15-годишните ученици. Деветокласниците у нас прекарват средно по 5.6 часа седмично в писане на упражнения вкъщи. Същото време отделят и връстниците им от Тайланд, докато средното за връстниците им от участващите общо 65 държави и икономики е 5 часа на седмица.
В групата на държавите, в които учениците отделят между 5 и 6 часа на седмица в подготовка на домашните, влизат още Франция и Албания (5.1 часа), Тайван, Колумбия и Гърция (5.3 часа), Перу, Канада и Белгия (5.5), Виетнам и Холандия (5.8 часа) и Макао и Хърватия (5.9 часа). 15-годишните в Хонконг и Австралия пишат домашни по 6 часа седмично. Най-много време отделят подрастващите в Шанхай - по 13.8 часа на седмица, докато учениците във Финландия прекарват само по 3 часа седмично.
Причините, поради които учителите възлагат домашна работа на учениците, са различни - от това да помогнат на учениците с по-слаб успех да научат преподадения материал, през запазването му в дълготрайната памет на учениците, до осигуряването на допълнителни стимули за по-добро представяне на отличниците, отбелязват анализаторите на PISA. Освен на учениците домашната работа създава проблеми и на родителите, които всячески се чудят как да стимулират децата си да я напишат, преди да излязат с приятели или да сърфират в интернет, се посочва в доклада. Повечето домашни помагат на учениците при оценките от тестовете за изследване на грамотността и макар че вероятно има и други фактори, които определят успеха на учениците, домашната работа може да бъде индикатор за оценките от тестовете на PISA за отделните ученици и училища, е един от изводите в доклада.
Домашните обаче може да се превърнат в тежест за учениците в неравностойно положение, тъй като нерядко те нямат собствено място, където на спокойствие да учат. Учениците от семейства с високи доходи прекарват повече време в подготовката на домашните, показват резултатите от изследването. Средно за държавите от ОИСР тази група 15-годишни отделят по 1.6 часа седмично повече за домашна подготовка в сравнение с връстниците си в неравностойно положение. Разликата във времето за домашна работа между учениците от заможни семейства и тези с по-скромни социално-икономически възможности е особено голям - 3.5 часа или дори повече, в България, Италия, Румъния, Шанхай и Тайван. Този извод затвърждава и резултатите от основното изследване, представено през 2012 г., според което социалният статус на семейството има важна роля при образователните резултати на учениците.