Седмицата: Течове и пробойни

Без цензура

14-02-2015, 07:57

Автор:

Светлана Ганчева

Всичко от Автора

Като спечелили от лотарията позираха през седмицата хората от шестнайсететажната панелка на улица "Мадара“ – първият варненски блок с подписан договор за саниране.

И на тази седмица й тръгна по вода и с протести, а приключва с Трифон Зарезан, Свети Валентин, Задушница и 100 дни на кабинета накуп. Така обикновените българи могат да се чудят какво да правят с цялото това щастие, а правителството - да се оплаче спокойно, че стоте му дни са минали без задължителната толерантност /макар че все по-трудно се намира логика в даването на тримесечен толеранс за работата на хора, които упорито са се борили да работят точно това/. За варненско седмицата мина под мотото

"вода гази, жаден ходи",

след като дъждовете предизвикаха свлачища, а свлачището край Аспарухово прекъсна тръбите, по които идва водата на около 80 процента от региона. Варна се размина с режима този път, но и най-големите оптимисти не твърдят, че проблемът няма да се повтори при следващия голям дъжд. Признават го и от регионалното министерство, където нарекоха свлачищата най-големият проблем за годината, като за укрепването на описаните досега ще са необходими повече от 870 милиона лева. Във Варна към тази опасност се добавя и добре познатият проблем със старата канализация. Тази седмица напомнянето дойде от улица "Драгоман", която за минути потъна във водата заради поредната пробита тръба. Липсата на пари за цялостна подмяна е извинение, което слушаме от години. Извиненията обаче помагат все по-малко, авариите стават все по-чести, а перспективата един ден

да се превърнем в балканската Венеция –

все по-близка. Наводнението на "Драгоман" за пореден път илюстрира и друг варненски проблем – ремонтната техника си проправяше път към мястото аварията повече от час заради колите, паркирали така, че и велосипедист да не може да се промъкне. Оправданието пак е "като няма къде другаде да се паркира" и то даже поражда съчувствие, докато не се сетим, че няма голям град, в който да има изобилие от места за паркиране, обаче все пак оттатък Калотина рядко ни се случва да слезем на улицата, за да заобиколим кола на тротоара. Очакванията, че след като общинските полицаи получиха право също да глобяват за неправилно паркиране, поне този проблем няма да е част от градския пейзаж, засега не се оправдават. Само в четвъртък, например, в центъра на града, на по-малко от 50 метра еда от друга часове наред престояха

кола, паркирана почти върху паметника

на Стефан Караджа, и други две между чимширите и пейките пред хотел "Черно море". Наградени с фиш нямаше... Като спечелили от лотарията позираха през седмицата хората от шестнайсететажната панелка на улица "Мадара" – първият варненски блок с подписан договор за саниране. Опитът на сдружението на собствениците заслужава да бъде изучаван заради постижението бързо да стигнат до общо решение. Сега обаче на ход е държавата - дали блокът ще стане "витрина" на големия проект или ще гледаме римейк на "Топло". Седмицата произведе и политическа новина – новият председател на СДС Варна се казва Янко Станев. Изборът предизвика епистоларни престрелки за легитимността на събранието и за личността на избрания, който от 1989-та досега е минал през БСДП, ДАР, СДС и ДПС и се завръща начело на синята партия десет години след като беше изключен от нея. Националното ръководство на СДС показа изненада и смут, останалите от Реформаторския блок – притеснение, а реалистите отсега могат да изчислят

как и накъде ще се променят резултатите

в местните избори. През седмицата бяха разбити много момински илюзии, след като стана ясно, че премиерът Борисов не може да лети без самолет, а любителите на символи и съвпадения могат да продължат да тълкуват скритите послания на това, че вместо за замине за Брюксел, министър председателят трябваше да кръжи над София, докато му свърши горивото на самолета. Почти веднага бяха лансирани версиите за саботаж и диверсия, но по-вероятно е да се окаже прав бившият шеф Авиоотряд 28, който обясни проблемите на "Фалкона“ с престоя му на открито, защото нямало хангар за правителствения самолет. Драмата във въздуха обаче беше достатъчна за отвличане на вниманието от спора "за" и "против" новия държавен заем и така без много коментари тази седмица

на теория забогатяхме с 16 милиарда

лева, а на практика се сдобихме с още един заем за изплащане, при това без особена яснота откъде ще вадим пари за това. Ходът на депутатите попълни редиците на тези, които вещаят гръцки сценарий за България, а отлюспеният от НФСБ Велизар Енчев вече анонсира желанието си да създаде и българска СИРИЗА. Всеобщо недоволство от финансовите рискове, поне засега, няма. Във Варна обаче през седмицата имаше достатъчно протести. Започнаха пожарникарите, които напомниха, че докато администраторите в министерството им броят свободните места за съкращаване, пожарникарите при всяко бедствие работят извънредно, защото хората не стигат. На бдение със свещи бяха поканени тези, които подкрепят българите в Украйна. Партийната окраска на организаторите обяснява сравнително малкия брой откликнали, а

съжаленията могат да са в две посоки –

че темата беше разделена между партиите, а също – че партизирането май е повече извинение за неучастие, отколкото причина. Седмицата приключва с още два протеста – на хората, които искат отново да напомнят, че улиците не са бойно поле и шофьорите трябва да са по-внимателни, и на защитниците на Морската градина, където /въпреки всичко казано, написано и обещано/ пак има строеж. Протестната активност обаче все повече прилича на илюстрация към приказката за кервана и кучетата и вероятно е време за други ходове. Като този на Сдружението за правна помощ на потребителите, където методично и чрез съда настояват "Енерго-Про" да се придържа към правилата, като правилата трябва да защитават обществения, а не някакъв друг интерес, при това без да е необходимо да въртим в кръговете на административния ад всеки път, когато някое от правилата е нарушено. След протеста на Пристанището, тази седмица работещите там получиха среща с новото ръководство,

уверения, че няма да има концесия на порта,

а за първо и второ кейово място ще бъде спазена последователността "ново пристанище – преместване на двете кейови места - отваряне на зона за атракции". Един доклад на Еврокомисията /при това с предистория още от 201-та/ обаче може да обезмисли всички варненски усилия. Докладът потвърждава, че в планираната нова транспортна мрежа на Европа като приоритет в България е посочено бургаското пристанище. Заместник председателят на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков потвърди, че по време на предишния кабинет на Борисов в европейския парламент тази схема е гласувана, без някой от българските представители да възрази, че в нея са включени само портовете в Бургас и Русе. Като малка утеха трябваше да ни послужи новината, че Мартин Шулц - председателят на Европейския парламент, е рекламирал тази седмица Варна като европейската младежка столица за 2017 в официалния си фейсбук-профил. Макар че по тази тема, която е новият генератор на градско самочувствие, повече за казване имаше младият заместник министър на младежта Калин Каменов. Във Варна тази седмица той пожела на заетите с проекти и кампании да не забравят, че ползата от работата им трябва да е за цялата общност. Аплодисментите в залата бяха достатъчно, сега чакаме резултати.