Избрани Новини
Електронни винетки сменят хартиените
19-02-2015, 07:20
Снимка:© Varnautre.bg / Архив
Автор:Varnautre.bg
Още по Темата:Възможно е пътната такса да бъде около 10 стотинки на километър за леките коли
Хартиените винетки ще станат електронни и ще се плащат за изминати километри вместо за период от време, а тол такси ще се плащат само за пътища, построени със средства на частен инвеститор. Това обясниха регионалният министър Лиляна Павлова и шефът на пътната агенция Лазар Лазаров.
Е-винетките могат да бъдат въведени най-рано през 2017 г. Според подписан през миналия петък договор със Световната банка до края на тази година финансовата институция трябва да изготви проект за промяна на сегашната система за плащане, като предложи на кабинета няколко варианта. Според министър Павлова един от вариантите е е-винетката да бъде въведена през 2020 г., когато бъде готов магистралният пръстен на страната.
"Възможно е пътната такса да бъде около 10 стотинки на километър за леките коли, но може и да е около 1 стотинка", заяви Павлова, визирайки пътните такси, които ще заменят сегашните винетки. Лазаров уточни, че Световната банка трябва да изчисли колко километра пътува средно годишно българинът с леката си кола и оттам да се разбере каква да е основната такса.
"Ако излезе, че кара по 10 000 км годишно извън населените места, сегашната годишна винетка от 67 лв. ще се раздели на 10 000 и оттам ще получим размера на таксата", обясни Лазаров. Не е ясно обаче по каква точно методика Световната банка ще изчисли колко средно пътува българинът.
При въвеждането на е-винетки всяко превозно средство ще трябва да се снабди с GPS приемник, който да отчита с голяма точност изминатите километри извън градовете. По думите на Лазаров това е единият вариант. Начинът за отчитане и плащане ще бъде решен до края на годината, като според Лиляна Павлова е твърде вероятно изминатите километри да се плащат с есемеси, както се плаща паркингът в големите градове.
Извън електронните винетки тол такси ще се въведат за пътища и съоръжения, изградени на принципа на публично-частното партньорство. "Ако намерим инвеститор, който да построи магистрала "Черно море" между Бургас и Варна, той ще събира тол такси за това съоръжение и те ще зависят от направената от него инвестиция", даде пример Павлова. Същото важи и за изграждането на тунел, виадукт, част от магистрала или друго важно пътно съоръжение. Тол такси за вече построени магистрали няма да се събират.
Другият основен принцип ще бъде повече да плащат по-тежките превозни средства, които увреждат повече пътищата. Тол таксите и е-винетките за тирове например ще бъдат многократно по-големи от тези за леките коли. Освен това е-винетките може да се въведат поетапно, като се започне първо от тировете и леките коли се оставят накрая.