Избрани Новини
Проверете туроператора преди да сключите договор
Изисквайте писмен договор, ваучер и платежен документ
"Ние винаги съветваме хората преди да изберат туроператор за своето пътуване да направят едно предварително проучване, което не отнема нито много време, нито средства. Надеждността на туристическата фирма потребителите могат да проверят в Регистъра на регистрираните туроператори и туристически агенти, който се поддържа на страницата на Министерството на туризма. Трябва да обърнат внимание дали туроператорът има валидна застраховка "професионална отговорност", защото това е една гаранция, че ще могат да получат парите си обратно в случай на фалит, например", това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов пред БНР.
Преди началото на активния летен сезон Маргаритов посъветва потребителите, които ще ползват услугите на туроператори, да изискват от тях договорът да бъде сключен в писмена форма, да им бъде издаден ваучер за предстоящото пътуване и платежен документ за всички внесени от тях суми. Той подчерта, че е добре, преди да тръгнат да пътуват, хората да се информират за представителя на туроператора, към който да се обръщат при възникване на въпроси и проблеми, да се уверят направени ли са хотелските резервации, осигурен ли е транспортът… да не тръгват "на сляпо", защото това понякога може да доведе до сериозни проблеми.
Преди дни КЗП съобщи, че е установила две неравноправни клаузи в общите условия на договорите за организирани пътувания, които потребителите подписват с туроператорите. Едната клауза съкращава срока за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга от 14 на 7 дни и ограничава правата на потребителя по отношение начините, по които може да подаде жалбата си. Предвижда се приемането единствено на писмени жалби.
С другата уговорка, с която нарушава икономическите интереси на потребителите, туроператорът прави опит да се освободи от задълженията си, които има по Закона за туризма. Той посочва, че не носи отговорност при отменяне, забавяне или изменения на сроковете и условията на пътуването по независещи от него причини като забавяне на полети или автобусни превози по технически или метеорологични причини, промяна на разписанието от страна на превозвача, както и загуба или повреда на багажа по време на пътуването.