Избрани Новини
С 3 хиляди стартираш бизнес със закуски
Вендинг машините са устройства, предназначени за продажба на дребно на стоки и/или услуги, които се активират чрез поставяне на монети
Пазаруването от вендинг машини, макар и плахо, набира скорост и в България. С разрастването му, както и в повечето сектори у нас, се увеличава и делът на сивата икономика, каза пред БТА Тодор Каназирев, председател на УС на Българската вендинг асоциация. Вендинг машините са устройства, предназначени за продажба на дребно на стоки и/или услуги, които се активират чрез поставяне на монети, банкноти, символи, карти, жетони и други. Не може с точност да се каже колко вече са в страната автоматите за кафе, напитки, дребни закуски и фрешове, но те наближават 40 000. Броят на заетите в сектора е над 5000. Част от тях обаче предпочитат да заобиколят легализирането на бизнеса, избягвайки регистрацията в Агенцията по храните, и дори не помислят за касов апарат. В България има хиляди незнайни герои, които имат по една-две машини, занимават се с тях в свободното си време, никой не ги знае кои са и какво правят, коментира Каназирев. Печалбите им не могат да се изчислят, но пък са чисти и постоянни, допълни той.
Първоначалната инвестиция за административни разходи покрай бизнеса достига до около 300 лв., като регистрацията в Агенцията по храните е около 30 лв., отделно трябва да се предвидят и разходи за покупка и монтиране на касов апарат, а за самата машина - според класа, са нужни между 3 хил. и 15 хил. лв. Без пикап няма да се мине. Постоянните разходи са за зареждането на машината, поддръжката й и за плащането на наема.
Машини за свежи плодове в училищата
Най-масово у нас са навлезли автоматите за кафе, следвани от тези за дребни пакетирани закуски. В момента има ограничение от поднормативен акт за разполагането на вендинг машини в училищата, напомни Тодор Каназирев, председател на Българската вендинг асоциация. Същевременно обаче с навлизането на новите технологии на световния пазар от години вече са факт машини, които предлагат биозакуски и салати. Те обаче все още са непознати за нашия пазар. Процесът в България е в самото начало и засега две-три училища в страната вече имат "здравословни" вендинг машини, разказа пред БТА Ангел Иванов, вносител на този тип машини. Най-търсени са вендингите за плодове, пакетирани веган храни, здравословни напитки, които струват между 6 и 8 хиляди лева. Според Иванов навлизането на такива машини в училищата е донякъде и въпрос на политика на самите училища. Държавата е решила отчасти въпроса със здравословното хранене с програмите за безплатни плодове за децата до 4 клас, въпросът е за по-големите деца, които също биха искали да си купят нещо свежо, но няма откъде, коментира Иванов.
Друг проблем пред навлизането на този бизнес в здравословните му параметри в училищата е сложността на търговете, които всеки директор на училище трябва да организира, за да допусне такъв тип наемател в сградата. Затова от сдружението виждат като възможност Министерството на образование да организира годишни централизирани търгове по региони за собственици на вендинг машини, които предлагат здравословни закуски и фрешове. По този начин ще се избегне, особено за децата до 4 клас, напускането на училището, пресичането на опасни улици в търсене на близките квартални магазини, където се предлагат изкушаващи нездравословни закуски, ако училищните лавки не са се погрижили за такъв тип храна. В Европа отдавна в училищата има множество машини за пакетирани храни, за фреш и за плодове, отбеляза Тодор Каназирев.