Избрани Новини
Всички тунели по магистралите се оказаха в лошо състояние
За реконструкцията им са нужни общо около 60 млн. лева
Дни след трагичната верижна катастрофа на Витиня регионалният министър Лиляна Павлова направи шокиращи разкрития за състоянието на основните пътни съоръжения в България. Вчера тя обяви, че пет от най-важните тунели по планирания още при социализма магистрален пръстен не са ремонтирани основно от 25 години и не са в добро състояние. Причината била в хроничното безпаричие на държавата. Бюджетът на агенция "Пътна инфраструктура" годишно е около 220 млн. лв. През пролетта правителството гласува допълнително 100 млн. лв. за реконструкция на част от старите отсечки на двете магистрали и за довършване на започнатите и неразплатени виадукти.
Поводът за коментара на министър Павлова беше тежката катастрофа в тунел "Витиня" на "Хемус" в четвъртък, при която се удариха 50 коли, загинаха трима, а десетки бяха ранени. Според изчисленията на Павлова за реконструкцията на тунелите са нужни общо около 60 млн. лева. На магистралата от София до Варна има 4 такива съоръжения - "Витиня", "Топли дол", "Ечемишка" и "Правешки ханове". "Витиня" е най-дългият - над 1,1 километра. На аутобана към Пловдив тунелът е един - "Траянови врата".
"Имаме един ремонт от 2005-2006 г. на тунел "Ечемишка". Тогава изпълнителят не си е свършил работата, а е получил 1 млн. лв. авансово. Това е кражба, която и до ден днешен се разследва от прокуратурата", коментира министър Лиляна Павлова. И добави, че специално за този тунел изпълнение на такъв тип дейности не може да се възложи, докато не приключи разследването на вещите лица.
Пътната агенция няма бюджет за основни ремонти на по-сложните съоръжения по пътищата. През последните години бяха рехабилитирани едва 4 виадукта - 2 на "Хемус" и 2 на "Тракия". Затова Лиляна Павлова изрази надежда при добро изпълнение на бюджета през следващите години да се отделят средства и за ремонт на тунелите. На това се разчита обаче и за обновяване на старите участъци на магистралите - например за "Тракия" в частта между София и Пловдив ремонтите се отлагаха от години. Това лято бяха поправени платната на излизане от София, но има още работа по трасето на магистралата. По "Хемус" преди Ябланица също има участъци в лошо състояние, заради които дори има ограничение на скоростта.
Реално всяка година се отделят средства само за минимална поддръжка на сложните съоръжения, каквито са виадуктите и тунелите, строени преди 40 години. Пари има само за подмяна на асфалт по отделни участъци, кръпки, маркировка и осветление в тунелите.
Павлова обясни още, че тунелите, магистралите и виадуктите се обхождат редовно и стриктно се следи за състоянието им. Зимната готовност за поддръжката на пътищата и снегопочистването ще бъде обявена от 1 или от 15 ноември. Тогава ще бъдат спрени ремонтите по пътищата и ще започне преоборудването на техниката за снега. Ще са необходими 3300 машини за цялата страна.
Пътните проекти, които са приоритетни за правителството и ще бъдат финансирани от държавния бюджет догодина, вече са ясни. Вчера бе одобрена стратегията за държавния дълг, предложена от финансовия министър Владислав Горанов. Проектите са предложени от регионалното министерство и ще получат държавна гаранция догодина. Първият е продължението на автомагистрала "Хемус" след Ябланица, вторият - програмата "Европейски транспортни коридори", която включва 350 км автомагистрални и скоростни отсечки, а третият е ремонт на мостове и пътища III клас. Останалите приоритети са развитието на кадастъра, изграждането на язовир "Нейковци" и строежът на газова връзка Гърция-България.
Топ Новини