Избрани Новини
Довършват "Хемус" въпреки двойната цена и липсата на финансиране
Победителите бяха избрани по безпрецедентно бърза процедура
Магистрала "Хемус" след Ябланица ще бъде довършена, въпреки че строителите предложиха двойно по-висока цена от предвидената от кабинета. Това стана ясно, след като Министерството на регионалното развитие и благоустройството обяви резултатите от търга за продължението на част от трасето. Процедурата приключи безпрецедентно бързо, а парадоксалното е, че дори няма осигурено финансиране. Затова парламентът ще се събере специално, за да даде мандат на кабинета за строителството и финансирането на магистралата.
Проектът за първия етап от продължението на магистралата е за около 60 км след Ябланица до разклона с пътя Плевен - Ловеч. Той е разделен на две отсечки. Конкурсът за строител бе обявен през януари. На 7 декември бяха отворени ценовите оферти на всички кандидати за двете отсечки. Още тогава стана ясно, че предложенията многократно надвишават прогнозната цена от 434 млн. лева. Само седмица след това от регионалното министерство обявиха двата консорциума, които печелят. Участъкът от Ябланица до Угърчин ще се изпълнява от обединение "АМ Хемус лот 1" с договорна цена от над 277 млн. лв. без ДДС и с ангажимента крайната цена да не надвиши 298 млн. лева. Водещ партньор в това обединение е "Джи Пи Груп" ООД, която се свързва с шефа на "ЛУКойл България" Валентин Златев. Останалите участници са "Конструксионес табоада и Рамос" ООД, "МР Сивил Уъркс" ООД и "Трансконсулт-22" ООД.
Вторият участък от Угърчин до разклона с второкласния път Плевен - Ловеч е даден на "ПСТ Хемус 2", който предложи за строежа близо 480 млн. лв., но не повече от 500 млн. лева. Тук водещо дружество е "ПСТ Груп" ЕАД, която се смята за близка до депутата от ДПС Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка. Останалите фирми в обединението са "Хидрострой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Евро Алианс Тунели" АД. В крайна сметка този участък от магистралата ще се строи за близо 800 млн. лв. Цената на километър е около 13.3 млн. лв.
От класирането става ясно, че държавата е пренебрегнала кандидатите с най-ниските цени. Губещи се оказват офертите на Сдружение "Хемус БГ" ("ИСА 2000" и "ОРС Инфраструктура") за отсечката Ябланица - Угърчин и на турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" за пътя между Угърчин и разклона за Ловеч и Плевен. Цената на "Хемус БГ" е с 23.41 млн. лв. по-ниска от тази на класирания на първо място участник, а тази на турската компания - с 50 млн. лв. по-евтина. Ако двата кандидата не бяха елиминирани, "Хемус" можеше да струва с над 70 млн. лева по-евтино.
Според регионалния министър Лиляна Павлова разчетите на държавните експерти били предварителни, но проучванията показали необходимост от по-скъпи строителни дейности. "Участъкът от Ябланица до разклона за Ловеч се оскъпява заради тежкия терен и сложните съоръжения. Трасето включва над 3 км тунели и над 10 км виадукти като тези на Витиня", обясни Павлова. Според нея всяко подобно съоръжение било 10 пъти по-скъпо от линеен километър магистрала.
Безпрецедентна се оказа и бързата процедура, с която беше взето решението след конкурса. Комисията по обществената поръчка обяви резултатите за седмица, макар обикновено това да става в рамките на месец. Въпреки бързането за магистралата не е осигурено финансиране. През миналата седмица Лиляна Павлова обяви, че ще предложи на Министерството на финансите и на Народното събрание да одобрят мандат за строителството на магистралата и за финансирането. "Проектът излиза извън мандата на нашето правителство, тъй като строителството ще бъде до 2020 г. Ако сключим договора за "Хемус", ще трябва да имаме мандат и осигуряване на финансиране", каза още тя. Министърът изрази увереност, че всички политически сили подкрепят довършването на магистралата. Според разчетите освен вече ясните два участъка, ще има конкурси за още 6 отсечки. Сега избираме изпълнители, но договорите могат да се подпишат, когато се осигурят средствата, каза министър Павлова.