Избрани Новини
Учебници под въпрос
Учениците в пети клас могат да започнат училище по стари помагала
Пети клас обикновено носи стрес на децата, тъй като преминават в друга степен на обучение, където преподавателите са повече. Тази година обаче към обичайните причини за притеснение може да се прибавят и още - липсата на нови учебници в началото на учебната година. Помагалата за първи и пети клас, които трябва да бъдат готови до 15 септември, се оказаха под въпрос заради съкратените срокове, в които трябва да бъдат написани, одобрени и отпечатани. Според издатели твърде е възможно децата да прекрачат прага на училището със старите си помагала, а нови да бъдат раздадени по-късно. Още при приемането на новия Закон за училищното образование част от издателите на учебници предупредиха, че такава опасност има. От МОН също намекнаха, че съществува подобен вариант. Те обаче ще настояват поне букварите да бъдат готови в срок, като компромис може да бъде направен само с учебниците за пети клас.
Законът за училищното образование влиза в сила най-напред за първолаци и петокласници от 2016-17 учебна година. Той повелява те да учат по нови учебни програми и с нови учебници. В същото време обаче законодателите оставиха твърде къси срокове за написването на въпросните учебници и програми, заради които дори прехвърчаха искри между образователното министерство и депутатите.
Едва миналата седмица на сайта на министерството се появи проект на заповед, с която стартира процедура за оценяване и одобрение на новите помагала. Става дума за абсолютно всички учебници за първи и пети клас, учебните тетрадки за първи клас и електронен вариант на учебника по информационни технологии за пети. Сроковете, в които издателите могат да кандидатстват с проекти, са пети и осми август, като предложенията се отварят на девети. Едва тогава стартира процедурата по оценяването и одобряването им, за която остава само малко повече от месец. В рамките на този срок всички учебници трябва да бъдат прочетени и оценени на два етапа, като при втория мнението си дават всички учители, преподаващи в тези класове. Те трябва да се произнесат за пригодността на тези помагала в училище - тоест дали не са твърде тежки, академични и тромави за учениците.
Досега при всички подобни процедури, при които е трябвало да бъде взето под внимание мнението на учителите, срокът е бил около два месеца. Ситуацията се усложнява от факта, че този път законът повелява да се избира не от три учебника, а от неизброимо много, и на практика няма ограничения за участниците в тази процедура. На един учител на първолаци може да се падне да прочете десет варианта на учебник по всеки предмет и да даде мнението си за тях. Дори и процедурата да бъде онлайн, пак няма как на преподавателите да бъдат отпуснати повече от две седмици за това занимание. Предполага се, че толкова ще получат и членовете на журито, което дава оценката на първия етап. Друг проблем е, че, за да бъдат пуснати учебниците, се иска одобрението поне на половината учители, които преподават по тези предмети.
След като учебниците бъдат оценени и одобрени, остава само около седмица, за която МОН да обобщи мненията, да сложи параф на одобрените помагала и те да бъдат отпечатани. "Дори и да натоварим мощности на различни места, няма как да отпечатаме такива големи количества учебници за толкова кратко време", казва Никола Кицевски от издателство "Просвета". В допълнение учебниците трябва да бъдат пакетирани индивидуално за всяко училище, защото може различните преподаватели да са дали заявки за различни помагала. Издателите сериозно се опасяват, че няма как да успеят и да доставят учебниците до 15 септември до класните стаи. В самото просветно министерство също не са уверени, че ще се справят в срок. Още повече, че подписването на учебните програми бе допълнително забавено по молба на синдикатите, за да могат учителите да се запознаят в детайли с промените.
При това няма как за "канава" да бъдат използвани старите учебници, които да бъдат пуснати отново с козметични промени. По история в пети клас например се променя изцяло материалът, който децата ще учат. Ако досега в пети клас се преподаваше българска история, то в новите програми се започва с праистория и Античност, като паралелно с това в учебниците се включват глави какво е ставало в тези периоди по българските земи. Учебниците по литература претърпяват значителна трансформация, като от тях отпадат значителна част от фолклора и Вазовото стихотворение "Родната реч", но за сметка на това "Хайдути" на Христо Ботев слиза от шести в пети клас. Четивната грамотност на първолаците се обвързва вече и с четенето онлайн - един от уроците дори трябва да бъде посветен на това как да напишем SMS на кирилица. Променя се и редът, по който децата ще учат буквите от азбуката. За самото написване на учебниците сроковете също са прекалено къси - въпреки твърденията, че това трябва да бъдат между осем и 12 месеца, на практика авторите трябва да се поберат в седем. Твърде е възможно точно по тази причина дълго чаканата образователна реформа и два пъти по-дългоочакваните учебници да се окажат нещо, което на свой ред също трябва да бъде реформирано.