Нова система на пристанището засича незаконно отваряне на контейнери

Новините

15-01-2016, 12:12

Снимка:

Пристанище Варна

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Най-често обект на посегателства стават контейнери, в които има лекарства, техника или акцизни стоки

Нова система за проследяване на контейнери тестваха на Пристанище Варна. Тя е сложен комплекс от датчици, които се разполагат по самите контейнери и в различни точки на контейнерния терминал. Всички те изпращат информация в единна уеб-базирана платформа, достъпна от всяка точка на света.

Системата е разработена от Солунския технологичен институт в партньорство с Националния морски университет – Одеса, Пристанище Александруполис и Пристанище Варна, обясни София Ангелова, старши стифадор на контейнерния терминал във варненското пристанище. Международният екип е създал системата по проект "SEcuring TRAnsit CONtainers" (SETRACON).

Първите тестове проследиха движението на контейнер със скъпоструваща техника в реално време. Чрез специалната онлайн платформа, която още е в разработка екипът, създал системата, наблюдава разтоварването му от борда на плавателен съд и транспортирането му през предварително зададени точки на терминала. Успоредно с това разработчиците проследиха влажността и температурата в контейнера, по време на тестовете на терминал Варна – Запад. С помощта на GPS могат да се следят различни параметри, според изискванията на клиентите. Освен проследяващата система са разработени и процедури за сигурност и оценка на риска, които са съобразени със съществуващите регулации и изисквания в Европейския съюз.

По време на пробите, чрез системата бе установено неправомерно отваряне на контейнера, за което надлежно е уведомена Гранична полиция. "Колегите от Солунския технологичен институт представиха статистики по повод неправомерни действия и разпломбиране на контейнери, както на море, така и в терминали. Събраните данни сочат, че най-често обект на такива посегателства стават контейнери, в които има лекарства, техника или акцизни стоки. При желание на клиентите системата може да се прилага на единици с такива товари, чрез което се осигурява сигурността на превоза", коментира Кирил Хаджиев - старши програмист в Пристанище Варна.

По думите му тези технологии са в начален етап на развитие. Сериозно изпитание пред експертите е как да бъдат намалени физическите размери на компонентите от проследяващите системи, както и разходите за тяхната изработка. Именно те влияят върху цената за масовото им внедряване в морската индустрия в бъдеще.