Избрани Новини
Повиши ли се броят на онлайн продажбите от началото на пандемията?
Има ли промяна в цените на доставка, наблюдават ли се злоупотреби, за какво да внимават потребителите, съветва експертът Венелин Молнар в специално интервю за Varnautre.bg
Венелин Молнар работи в сферата на онлайн търговията вече повече от 10 години. Разполага със собствена платформа. Поддържа партньорски отношения с Академията за електронна търговия (eCommerceBG.com). Повиши ли се броят на онлайн продажбите у нас от началото на пандемията, какви стоки предпочитат да купуват българите по Интернет и има ли търговци, които се насочиха към този метод на работа, без да са го използвали по рано? Отговори на тези въпроси даде експертът в специално интервю за Varnautre.bg
– Г-н Молнар, наблюдава ли се увеличение в онлайн продажбите от началото на извънредното положение?
– Не, напротив. Общият обем на онлайн продажбите е спаднал поради намалената консумация от страна на потребителите. Има обаче пикове в някои сектори за сметка на силно понижение в повече от другите браншове. Повече по този въпрос има в следващия отговор.
– Какви стоки предимно купуват онлайн българите в пандемията?
– Това, което е типично за онлайн пазаруването сега в условията на извънредното положение и социалната изолация освен типичните маски и дезинфектанти, са компютърна техника (заради онлайн обучението и отдалечената работа от вкъщи) и храните.
– Повишил ли се е броят на поръчките на дрехи, обувки, книги и други стоки, магазините, за които бяха затворени?
– Като цяло този бранш търпи сериозна рецесия. Да, има изместване на пазаруването от физическите към онлайн магазините, но типично силните нива на продажби в този сегмент сега са ниски.
– Има ли българи, които поръчват онлайн хранителни продукти, за да не посещават магазините в пандемията?
– Да, има вече такова предлагане и плахо търсене. Интересно е, че тези покупки са в обхвата от 50 лева нагоре.
– Увеличи ли се броят на ресторантите, които предлагат доставка на храна до домовете?
– Почти всички заведения за хранене решиха да излязат онлайн, но на повечето им липсват знания и това е осезаемо. Успех постигат само онези, които имаха утвърдено присъствие на онлайн пазара и в социалните мрежи и сега засилиха дела си. Действително наблюдавам с интерес и известно удоволствие как брандове, които са държали допреди кризата на своите позиции и качество на посланията особено в социалните мрежи сега просто летят въпреки общата рецесия в бранша.
– Практика ли са промоциите при поръчки онлайн по време на кризата?
– Нямам наблюдения за масова такава практика. Във всеки случаи не забелязвам истерично поведение за разпродажби от страна на търговците. От друга страна, онлайн магазините с налични знания и натрупан опит се държат много грамотно в новата обстановка и предлагат по различен начин добавена стойност към продуктите и услугите си.
В същото време ако изолацията продължи по някакъв начин и след средата на май прогнозирам, че ще има по-масови разпродажби, но това вече ще е сигнал за критично поведение и се моля да не се стига дотам.
– Има ли промяна в цените на доставка във връзка с повишеното търсене? Наблюдават ли се злоупотреби?
– Това беше моментно явление и слава Богу, че държавата не се намеси и не прие замислените ограничителни мерки при формирането на цените. Пазарът, в т.ч. и този онлайн реагираха много бързо, свързаха се с производители на маски и дезинфектанти (това бяха продуктите обект на спекулативни цени) и нивата се успокоиха за около две седмици. По същия начин е при всичко останало. Нека отчитаме, че потреблението се е свило сериозно, в т.ч. при храните и търговците трябва да проявяват съобразителност, находчивост и дори творчество, за да могат да продават на прилични нива.
– За какво да внимават потребителите?
– В това отношение не съм забелязал за някакви нови негативни явления на онлайн пазара. Бих препоръчал нормалните мерки — проверете има ли посочено юридическо лице, отговорно за сайта, дали телефонът е актуален и се вдига веднага, както и дали са спазени нормативните изисквания най-вече по GDPR разпоредбата (дали се иска изрично съгласието Ви за обработка на лични данни при изпращане на онлайн запитване). Защитата, която осигурява държавата чрез Комисията за защита на потребителя (КЗП) също е много ефективна.
– Продължават ли да поръчват стоки от чужбина или има някакво притеснение заради коронавируса? – Какво най-често поръчва българинът от чужбина и от кои страни?
– Тук не мога да посоча някакви тенденции. Този тип пазаруване срещна сериозни затруднения обаче поради локални решения в отделни чужди страни най-вече от необмислени ограничения заради пандемията и това водеше до загуба или дълго задържане на пратки, до отказ от доставка въпреки направени плащания. Тук мога да препоръчам преди да купите нещо онлайн задължително да се консултирате с доставчика (куриерската компания, която ще достави пратката).
– Има ли бизнеси, които се насочиха към онлайн търговията, без да са я ползвали активно преди?
– Да, това са тези, които трябваше да затворят и имат алтернатива онлайн. Това е на първо място ресторантьорството, след това някои развлекателни и културни индустрии (опера, театър, музика). Всеки ден сме свидетели на спектакли и концерти онлайн, като ако желаем, може и да платим. Това показва доколко тези сектори не са готови да излязат все още онлайн. Особено място бих отделил обаче на системите за конферентни връзки и срещи. Там за мен ще е бумът и той предстои, защото бизнесът видя, че може и така. А това води до по-бърза и ефективна комуникация. Като цяло светът не беше готов за това предизвикателство. Работата от вкъщи също доказа интересни възможности. Това ще развие индустрията за подобен тип отдалечена работа.
– Какво очаквате трайно да се промени в България и в глобален план след края на пандемията?
– Както вече споменах по-горе изводите и посоките на развитие ще са пет:
1. Много бизнеси ще разберат (ако не е станало късно), че трябва да имат онлайн присъствие и да работят и в тези канали (онлайн и социални мрежи);
2. Видеоконферентните системи ще дадат несравними възможности на бизнеса да общува и комуникира по-бързо и по-ефективно. Тук новостите предстоят.
3. Към горното като отделна тенденция ще посоча системите за онлайн сигурност. В момента не сме подготвени в това отношение, избираме една или друга платформа и изведнъж се оказва, че тя не е надеждна от гледна точка на опазване на лични данни или сигурност на обменяната информация;
4. Отдалечената работа е следващото голямо предизвикателство към IT индустрията най-вече.
5. Онлайн обученията ще станат много пъти по-качествени, по-достъпни и не на последно място – по-убедителни за хората.
– При предлагането на услуги онлайн наблюдава ли се промяна?
– Не виждам някаква особена разлика в предлагането на услуги и продукти в условията на изолация.
– Вие лично и вашите близки какво най-често поръчвате онлайн?
– Електроника, козметика, техника.