Илин Димитров: Тежък ще е и следващият туристически сезон, хотелите не могат да разчитат на ранни записвания

Туризъм

28-11-2020, 12:08

Снимка:

Полина Петрова

Автор:

Полина Петрова

Всичко от Автора

Работим за повишаване качеството на туристическия продукт, това ще задържи и кадрите в бранша, убеден е председателят на Варненската туристическа камара

Под надслов “Туристическата индустрия – позитивизъм по време на Ковид кризата” започна 13-ото издание на Черноморския туристически форум. Събитието тази година се провежда он-лайн, заради утежнената ситуация във връзка с разпространението на коронавируса. Колко труден беше изминалият сезон и какви са очакванията за следващия, къде е мястото на позитивизма в тази ситуация, коментира председателят на Варненската туристическа камара Илин Димитров в специално интервю за Varnautre.bg.

– Г-н Димитров, доколко пагубна беше ковид кризата за летния туристически сезон в региона и какви са очакванията за следващия?
– Ковид кризата намали оборотите на хотелите, както и туристопотока в страната с над 75%. Това няма как да бъде погледнато позитивно, но позитивни могат да бъдат изводите, които ще си направим, за да променим бранша. Много хора си загубиха работата, много хотели страдат от необслужвани кредити, огромна липса на ликвидност имаме по цялата верига и реално погледнато сезонът беше много тежък. Настоящият форум, аз лично се надявам да бъде последен, в който коментираме темата ковид. Той е с насока бъдещите действия, които ще се предприемат, фокусът е върху бъдещето. Аз много се надявам то да бъде позитивно и затова сме избрали това име на форума тази година.

– Какво трябва да се промени, за да имаме що годе успешен следващ летен туристически сезон и какви са прогнозите?
– Каквито и мерки да предприемем, нямаме ли достъпност, нямаме ли отворени граници, нямаме ли сигурност, ние няма как да имаме сезон. Всичко останало е някаква палиативна грижа, вътрешна. Основно трябва да се подобри достъпността, трябва да подобрим рекламата, трябва да се дигитализираме ударно, защото в това браншът изостава, но за щастие туризмът ще бъде включен във възстановителните програми и точно за дигитализацията има средства, които могат да бъдат усвоени. Направените изследвания показват, че първите хора, които ще тръгнат да пътуват след отслабването на пандемията ще бъдат млади, които не се притесняват толкова от зарази, макар че те приеха най-тежкия удар от ковид кризата, доходите им намаляха значително. Младите хора ползват смартфони, таблети, те ползват различни канали на информация от традиционните. Ние като бранш ако не реагираме подходящо по посока на дигитализацията ще загубим голяма част от туристите. Реклама, сигурност, достъпност, дигитализация – това е!

– Колко успешно се справя браншът с изискванията, които бяха поставени?
– В началото, както знаете тук имахме малко заболели и си създадохме някаква илюзия, че ще останем като изолиран остров. В момента обаче нещата са доста сериозни. Това което аз забелязвам е, че хората искат да работят, готови са да работят с маски и шлемове по цял ден, но да работят. Знаете обаче, че в момента това е невъзможно за голяма част от бранша. Аз лично съм изключително притеснен относно отлива на кадри в бранша, тъй като когато на един човек няколко пъти му бъде спрян доходът, той се преориентира към друг бранш, който работи и който по всяка вероятност е по-добре платен, който осигурява целогодишна заетост, нормирано работно време и отпуски. Поради тази причина ние може да загубим наистина добри професионалисти, които заради кризата ще отидат в кол центрове или друг тип компании, несвързани с туризма, а това може да бъде възстановено изключително трудно.

– Този проблем не е от вчера в България, тъй като и досега голяма част от добрите кадри в туризма заминаваха за чужбина, заради по-високото заплащане. След възможността, за която предупреждавате – да се насочат към други браншове, предполагам, че ситуацията ще стане още по-сложна…
– Така е… Решението е в по-добрата интеграция между образование и бизнес, програми за подпомагане, рязко вдигане на стойността на продукта ни. Програмата, която започваме с Летището за ребрандиране на Черноморието, която е изключително мащабна като проект, в нея участват над 100 организации, смятам, че е крачка в правилната посока. Ние сме длъжни пред нашите настоящи и бъдещи служители, пред кадрите, които обучаваме, да работим активно за повишаване стойността на туристическия ни продукт. Това ще стане единствено и само с повишаване на качеството. Всеки един турист дали в двузвезден или в петзвезден хотел, потребява еднакво количество електроенергия, вода, храна, ресурси, ако се борим за устойчив туризъм, то трябва да имаме възможност да реинвестираме в тази среда. Това ще доведе до качествен продукт, а оттам до високи цени и високи заплати.

– Имаше доста хотели, които останаха затворени това лято. Има ли вече данни за следващия сезон, има ли такива, които ще предпочетат да не отворят?
– В момента никой няма никаква представа какво ще се случи в туризма. Огромният проблем е, че много от хотелите разчитаха на средства, които ще бъдат преведени предварително, преди сезона, т.нар. ранни записвания, за да ремонтират и обновят базата си, за да задържат служителите си и да направят някакви иновации, а тези пари няма да постъпят. Остават кредитите, които са необслужвани, ако те не са работили и през изминалото лято означава, че нямат никакви приходи. Тези, които отвориха лятото имаха тежък сезон, но по техни думи са доволни, че все пак са работили. Много труден ще е и следващият сезон, надявам се след януари новините да са по-позитивни.

ПОЛИНА ПЕТРОВА