Избрани Новини
Варненци: Трябват обособени зони за тротинетки и велосипеди
Проблемът, очертаха представителите на полицията, е в това, че електрическите тротинетки не подлежат на регистрация.
Нужно е обособяването на зони за движение на велосипеди и тротинетки в Морската градина, както и в други паркове в града. Това ще сведе до минимум евентуалните проблеми на блъснати деца или пешеходци, стана ясно от обществено обсъждане за въвеждането на ограничения за електрически превозни средства по пешеходните зони, което се проведе снощи в градинката пред Летния театър в Морската градина, съобщи Varna24.bg.
Другото, около което варненци - и пешеходци, и велосипедисти, и водачи на електрически тротинетки, се обединиха, е че скоростта трябва да е 10-15 километра в час.
На първата по рода си такава среща в морския град хората поискаха и по-голям контрол от страна на органите на реда.
На нея присъстваха и представители на ОД на МВР във Варна. Те обясниха, че към момента изискванията, правилата и отговорностите на водачите на индивидуално електрическо превозно средство (ИЕПС), са формулирани в Закона за движение по пътищата - чл. 80а. Там изрично е написано:
Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:
1. да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;
2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
3. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;
4. да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;
5. да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.
На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:
1. да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 km/h; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура;
2. да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 - "Забранено е влизането на велосипеди";
3. да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии";
4. да развива скорост, по-висока от 25 km/h;
5. да превозва други лица;
6. да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;
7. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;
8. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
9. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
10. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
11. да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.
(3) Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е:
1. шестнадесет години - по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 km/h;
2. четиринадесет години - само по велосипедни алеи.
С глоба в размер на 10 лв. се наказва водач на индивидуално електрическо превозно средство, който:
1. не ползва светлоотразителни елементи в облеклото си в тъмната част на денонощието и при намалена видимост;
2. не носи каска, ако е на възраст до 18 години.
С глоба в размер на 50 лв. се наказва водач на индивидуално електрическо превозно средство, който:
1. не се движи по велоалеите, когато има такива, а когато няма – не се движи най – вдясно на пътното платно;
2. при намалена видимост или през нощта управлява индивидуално електрическо превозно без да е включил светлините;
3. управлява индивидуално електрическо превозно с неизправна спирачна система;
4. се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост на движение е над 50 км/ч, когато няма велоалея;
5. се движи в зони, забранени за влизане на велосипеди;
6. се движи в BUS лента;
7. развива скорост над 25 км/ч;
8. превозва други лица;
9. се движи успоредно с друго индивидуално електрическо превозно или двуколесно пътно превозно средство;
10. управлява индивидуално електрическо превозно без ръце;
11. движи се в непосредствена близост до друго ППС или се държи за него;
12. превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на индивидуалното електрическо превозно или създават опасност за другите участници в движението;
13. управлява индивидуално електрическо превозно по тротоари;
14. управлява индивидуално електрическо превозно извън велоалеите, ако е на възраст под 16 години;
15. управлява индивидуално електрическо превозно, ако е на възраст под 14 години.
Проблемът, очертаха представителите на полицията, е в това, че електрическите тротинетки не подлежат на регистрация. Това пречи на органите на реда да засичат скорост, тй като са нужни освен имената на водача и регистрационния номер на пътното превозно средство.
Инициаторите на първото във Варна обществено обсъждане се обединиха около идеята да запознаят политическите играчи преди местния вот с проблема и да изискват те да изработят наредба, която да въведе регулация и да сведе до минимум проблемът с фучащите из Морската градина, парковете и улиците в града електрически тротинетки.