Избрани Новини
Генералният план за развитие на пристанището във Варна може да влезе в сила от догодина
На финалната права е вече генералният план за развитие на пристанище Варна. Документът може да влезе в сила още през следващата година, след като премине през дълга процедура, стана ясно на публична дискусия по темата за пристанище Варна-Изток. Според плана няма да има промяна в границите на настоящата свободна зона, където в момента има заведения и атракциони.
Работата по Генералния план за развитие на пристанище Варна започва още в края на 2016 година. Крайният му вариант вече е предаден на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“, заедно с този на Пристанище Бургас. Планирано е до края на годината документите да бъдат съгласувани със съответните институции, но процедурата е дълга.
Архитект Николай Няголов е един от проектантите на плана, който трябваше да е готов за малко повече от година. Той обясни пред Радио Варна:
"Забавянето на изработката на плана, два фактора генерални. Короната, която измести доста икономическите параметри и второто е извънредното събитие от миналата година, войната на нашата граница."
Идеята на архитектите е границата между обществената зона на пристанище Варна-Изток и индустриалната част, да остане както е и в момента, а в бъдеще дори да се разшири.
"Това е на този етап на развитие на плана, остава дотук твърдо, няма да има интервенции на изток, няма да се позволяват товарно-разтоварни дейности. Като във вариантите, които ние разглеждахме, границата се измества още на запад, тоест включва и пространството, където е и административната сграда на Пристанище Варна, но това е един следващ етап на развитие, той ще се случи", каза Няголов.
Архитект Няголов, заяви че не може да дава оценка за обектите разположени в момента в свободната зона и подчерта, че това не е и част от генералния план.
Изпълнителният директор на Пристанище Варна Ивайло Гавраилов, коментира че порта няма как да се развива без такъв план и допълни, че в момента не може да се предприемат никакви действия заради липсата му.
Бившият заместник-министър на транспорта Стоян Новаков коментира, че от 2007 година съществува проект за създаване на международен транспортен коридор Персийски залив – Черно море. Новаков посочи, че заради войната в Украйна темата е много актуална:
"Това е Иран, Армения, Грузия и връзка през Черно море с България. Страните, които участват в него, освен Иран, Армения, Грузия, България са Азербайджан и Гърция. Работи се по въпроса, трябва малко повече държавническо мислене за да се защити държавния интерес и този проект да започне реално да функционира. Тогава ще се натоварят с мощности и Бургас, и Варна, и Варна-Запад", подчерта Новаков.