Германските туристи остават мираж за нас и следващото лято

Туризъм

22-10-2023, 09:15

Снимка:

Varnautre.bg

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Немският пазар обръща трайно гръб на България, коментира Калин Сутев, представител на DER Touristik.

Големият германски туроператор DER Touristik не очаква възстановяване на туристите за България през летния сезон на 2024 г. Това обяви за TravelNews Калин Сутев, представител на концерна и управител на „Дестинейшън Туристик Сървисис“. Туроператорът водеше най-много германски туристи у нас преди пандемията – над 150 000 човека. „Интересът към България при ранните записвания е много слаб, дори и със специални оферти и промоции“, каза той. От една страна причините са в страха на германците да пътуват до курортите на Българското Черноморие заради войната в Украйна, а от друга - липсата на кризисен пиар и реклама на страната ни.

„Няма да можем да възстановим германския пазар и през 2024 г. и да догоним предковидната 2019 г.“, коментира Сутев. Това означава, че ситуацията отново ще се отрази лошо на хотелиерите и те няма да могат да запълнят т. нар. крила на сезона – от май до октомври, в които идваха най-много туристи от Германия. Всички големи германски туроператори ще продължат да работят заедно, като се обединяват в общи чартъри до България, тъй като не могат да се напълнят седалките само от една компания. По тази причина не може да има сериозни ръстове в броя на туристите от този пазар догодина. При DER Touristik ще бъдат в рамките на 15-20% повече спрямо изминалото лято, когато са изпратили само 45 000 германци. През тази година са дошли с около 20% повече германски туристи в сравнение с 2022 г., но е далече от нивата на 2019 г. Над 60% от тях са избрали Слънчев бряг, а останалите са били настанени в други курорти.

„Германският пазар обръща трайно гръб на България и трябва да се вземат адекватни мерки от държавата. Те трябва да бъдат свързани със сериозен маркетинг и реклама в Германия“, обясни Калин Сутев. Той приветства и одобрява новата програма на Министерството на туризма от 5 млн. лв. за реклама на черноморските общини, съвместно с туроператорите. Това е стъпка в правилната посока, но не е достатъчна за сериозното завръщане на германските туристи. Според него държавата трябва да приложи и други механизми, за да върне доверието на големите туроператори.

България е единствената страна, която излъга големите германски концерни по време на Ковид пандемията. Те не получиха обещаните 35 евро на седалка за доведен турист в чартърите през 2022 г., когато Министерството на туризма се управляваше от предишното редовно правителство, а министър беше Христо Проданов (БСП). След това нищо не направи и бившият министър на туризма Илин Димитров при двете служебни правителства през миналата година.

Калин Сутев обясни, че държавата е обърнала гръб на туроператорите, не ги е подкрепила и те няма да се хвърлят отново да правят повече чартъри и да поемат загубите. „България е единствената държава, която излъга големите германски туроператори, като негативът и лошата репутация са големи. Повторно те няма да поемат този риск”, коментира Калин Сутев.

България дълги години беше традиционна дестинация за германците с постоянни клиенти. Те пълниха т. нар. крила на летния сезон, защото започваха да идват от края на април до октомври. Това беше и най-важният пазар за българския туризъм. Преди пандемията през цялата 2019 г. са дошли над 761 000 германци, а през 2018 г. – над 850 000. Германия се нареждаше на трето място по брой посетители в страната след Румъния и Гърция.