Избрани Новини
Регионалният министър: Разрешаването на правния казус с „Хемус“ до месец отпушва строителството
Добрата новина е, че лот 1 на магистрала „Хемус“ може да бъде завършен в рамките на следващата година.
„До края на месеца, най-късно през декември, се очаква да се разреши правният казус с индексирането на цените за строителството на магистрала „Хемус“.“
Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в предаването „Събуди се“ на Нова телевизия. Той беше категоричен, че основният проблем на „Хемус“ е начинът, по който е възлагано строителството – без спазване на правилата на Закона за обществените поръчки. Затова дълго не се работеше по този обект.
„Истината е, че у нас едновременно строим 5 магистрали, което не е нормално за една държава. Бюджетът е една рамка, която дава гъвкавост на министрите да инвестират пари там, където има проектна готовност. В бюджета на АПИ има 2,5 млрд. лева и съм сигурен, че в момента, в който бъде разрешен правният казус с индексиране на цените по договори за „Хемус” ще се активира строителството. Това ще стане до края на годината“, подчерта той и допълни, че изграждането на тези магистрали е много важно за страната ни, за да имаме регионална свързаност със съседните държави.
В процес на изграждане освен магистрала „Хемус“, са и магистралите „Европа“, „Струма“, Русе-Велико Търново, скоростният път Видин – Ботевград.
Добрата новина е, че лот 1 на магистрала „Хемус“ може да бъде завършен в рамките на следващата година. При индексация на договорите лот 3 може да бъде достроен следващата година, а лот 2 – да напредне две трети. По последни разчети аутобанът може да стигне до Велико Търново около 2027-ма година, но за 7-и и 8-и участъци се налага да се промени трасето, стана ясно от думите на министъра.
Двата лота на скоростния път Видин – Ботевград между Мездра и Ботевград трябва да са готови до края на 2025 г., като в края на тази година трябва да се отвори трасето за движение, но ще продължи работата по изграждането на мостовите съоръжения.
„Не е нормално при контролирани взривни дейности да има щети. Очевидно проектът е бил неправилен, контролът е бил недостатъчен, трябва да се вземат мерки от надзорните органи, за да не се повтори“, заяви още Цеков.
Регионалният министър уточни, че настоящият проект за довършването на магистрала „Струма“ е за трасе по източния склон на Кресненското дефиле. Той припомни, че в управленската програма на правителството е записано, че решението едното платно на магистралата да минава през дефилето е неудачно и се търсят варианти то да бъде изнесено извън дефилето.
Регионалният министър обяви и резултатите от продължаващите през октомври проверки на още 14 пътни участъка в гаранционен срок. Тестовете с профилограф и сондажни ядки стартираха през септември. През октомври са изследвани близо 242 км. Взети са и 129 сандажни проби. Резултатите показват, че е установен един участък с пропадане и слягане на асфалта, в 3 недостатъчна дебелина на асфалта, а при 7 моста има констатирани конструктивни дефекти. Всички изпълнители са поканени да си отстранят недостатъците.