Избрани Новини
Новаторство: „Как се пише?“ подготвя зрелостниците в социалните мрежи
Под надслов „Животът няма „аУтокорект“ платформата за грамотност пуска дигитално помагало в Threads.
Платформата „Как се пише?“ стартира новаторска кампания за грамотност в помощ на дипломиращите се дванайсетокласници. Под надслов „Животът няма „аУтокорект“ на 27 март, 50 дни преди държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература, започва публикуване на задачи и правила в първото по рода си дигитално помагало. Тo е специално насочено към повишаване на резултатите от матурата и се реализира в една от най-актуалните сред тийнейджърите социални мрежи – Threads, част от групата на Meta.
Организатори на инициативата са д-р Павлина Върбанова, основателка на „Как се пише?“, Доротея Николова, учителка по български език и литература, и агенция Huts Group, начело с творческите директори Иван Ланджев и Драгомир Дончев. Благодарение на енергията и креативността на екипа на Huts Group най-популярната през последните 12 години платформа за грамотност „Как се пише?“ има профил в Threads.
Там всекидневно публикува тестови въпроси, правила и примери в стил, близък до попкултурата, която вълнува повечето представители на поколението Z – хората, родени между 1996-а и 2010 година. За мнозинството от тях това е първото място онлайн, където общуват основно чрез писане, защото смятат Facebook за демоде, а Instagram не разчита толкова на текст в комуникацията.
Тревожна тенденция
Мотивацията на инициаторите е да помогнат да се преодолее непрекъснато падащото равнище на грамотност у младежите. Миналата година бе регистриран най-ниският среден успех, откакто има задължителни матури по български език и литература (БЕЛ). За пръв път резултатът слезе под 4,00, слабите оценки са почти 18% и ако тенденцията се запази, скоро средният успех ще стане наистина среден (3), обръщат внимание те.
Сайтът „Как се пише?“ е най-популярният онлайн справочник за правописа, пунктуацията и граматичните правила в българския език. Проблемът е, че тези, които се нуждаят най-много от помощта му, не го посещават, освен в последния момент, когато вече е късно. Затова, щом поколението Z не отива при планината, планината ще отиде при него, обещават организаторите. Тийнейджърите, които така или иначе според възрастните непрекъснато „си цъкат на телефона“ и „висят в социалните мрежи“ вместо да учат, сега могат да използват точно социалните мрежи, за да се подготвят за финалните изпити.
„По-добре е там, където младежите прекарват голяма част от времето си, някой да им помага и да ги напътства“, обяснява Павлина Върбанова. Тя допълва, че за да стане това, трябва езикът и темите да са близки на хората в ученическа и студентска възраст.
В същото време изниква фундаменталният въпрос как да говорим на един език, защото се забелязва все по-голяма разлика между сленга на тийнейджърите, професионалните жаргони, които често стъпват на английския език, и книжовната норма. Това е и един от проблемите, към който насочва надсловът на кампанията „Животът няма „аУтокорект“.
От една страна, е напомняне, че знанията са важни и ако в мрежата има коригираща програма, която да ни посочва грешките, в истинския живот не е така. Така че, за да се справим с предизвикателствата на действителността, трябва да изградим у себе си сериозна основа от компетентности и умения. От друга страна, самата употреба сред млaдежите на „аУтокорект“ е нерегламентирана от Официалния правописен речник, а на български език системно се образуват сложни съществителни с първа част „авто-“ – съкратено от „автоматичен“.
С анкетите, които се провеждат на платформата на „Как се пише?“, се установяват и статистически закономерности, свързани с пропуските в обучението по граматика и правопис на родния език. 32 на сто от участвалите в допитването например не владеят правилата за употреба на бройната форма, а 71% не се справят с пунктуацията.
„Екипът зад кампанията се шегува, че тръгваме на Първия правописен поход, но амбицията ни е съвсем сериозна – в оставащото време до матурата да помогнем на зрелостниците да повишат средния успех и 2024-та да е годината, в която негативната тенденция да се пречупи“, казва Иван Ланджев. Той е категоричен, че в тази безрадостна ситуация въпросът „Как се пише?“ е вече не просто актуален, а неотложен.
Механизмът в помощ на ученици, учители и родители
„Цел на начинанието е да подкрепи работата в клас на учителите, като предостави допълнителен, да кажем, малко нестандартен ресурс за подготовка“, пояснява Доротея Николова. По думите ѝ, той може да бъде използван както за извънкласна работа, така и за разнообразяване на упражненията в час по български.
До 17 май, когато ще се проведе матурата по БЕЛ, на страницата на „Как се пише?“ в Threads – https://www.threads.net/@kaksepishe, всеки ден ще бъдат публикувани правила и въпроси по формата на ДЗИ. Съдържанието ще бъде съобразено с актуалните за зрелостниците теми, за да не им се струва чуждо или твърде абстрактно, а подготовката да става неусетно.
Кампанията стартира със серия от образни материали, предвидени както за онлайн, така и за офлайн комуникация. Известни писатели, артисти и инфлуенсъри също застават зад каузата на „Как се пише?“.