Избрани Новини
ОБТ събира туроператорите за гаранционния фонд
Повечето сдружения на туроператорите настояха вчера служебният министър на туризма Евтим Милошев да изтегли проекта за промени в Закона за туризма.
Сдружението на туроператорите и туристически агенти „Обединение Бъдеще за туризма“ събира всички заинтересовани лица на среща във връзка с проекта на промените в Закона за туризма, които касаят създаването на Гаранционен фонд. Събитието ще се състои на 27 август 2024 г. (вторник) от 10 до 12 ч. в зала А на Българската търговско-промишлена палата, на ул. „Искър” №9, София 1000, съобщиха за TravelNews от организацията.
„В предложените текстове от Министерството на туризма няма нищо общо с коментираните в работната група от лятото на 2021 до края на май 2024 г. Нещо повече – вариантът на МТ отваря широко вратата за сивия сектор, създава възможност за въвеждане в заблуждение на потребителите, изкривява пазара и поставя в неравностойно положение туроператорите, организатори на туристически пътувания“, заяви пред TravelNews Павлина Илиева, председател на ОБТ.
На 2 септември изтича крайният срок за обществено обсъждане на Закона за изменение и допълнение на Закона за туризма в частта „Гаранционен фонд”. Това е датата, до която браншът трябва да каже „да” или „не” на новата схема, да реагира и внесе предложенията си за промяна. Затова от ОБТ канят туроператорите и туристическите агенти на обсъждане на варианта на МТ, който може да намерите ТУК.
„Колеги, обратното броене започна с публикуването на проектозакона на страницата на Министерство на туризма. Сега е моментът гласът ни да бъде чут“, подчерта Павлина Илиева.
Повечето сдружения на туроператорите настояха вчера служебният министър на туризма Евтим Милошев да изтегли проекта за промени в Закона за туризма, който е обявен за обществено обсъждане, и с който се цели създаването на Гаранционен фонд за защита на българските потребители при фалит на туристическа компания. В него ще правят вноски самите туроператори и той трябва да покрива евентуалните щети, докато сега се работи на принципа със застраховки, но те не обхващат целия риск на пътуващите. Изискването е на Европейския съюз и е залегнало в директивата за защита на потребителите при пакетни пътувания с туроператор, който им е продал общо самолетен билет (или друг транспорт), хотелско настаняване и трансфери. В момента само България няма такъв Гаранционен фонд от всички страни-членки.
„Ако законът се приеме в този вид, ще се създаде един Франкенщайн, който ще отвори вратата за сивата икономика. По време на работните срещи с Министерството на туризма се обсъждаха различни варианти и модели на Гаранционния фонд. Представеният проект обаче не съдържа желаните от нас текстове, което ни разочарова и подкопа доверието ни в Министерството на туризма“, коментира Павлина Илиева. От организацията настояват за модела, който те са предложили, а именно да се правят вноски във фонда на базата сключен договор между туроператора и крайния клиент. Всеки трябва да бъде задължен да вписва договорите си във фонда и така ще подлежи на контрол, каза Илиева. Тя допълни, че ако няма клиент – физическо лице, тогава няма да се подава информация и да се внасят пари във фонда. Според нея изцяло в проекта лисва глава за контрол и контролен орган в бранша.
Павлина Илиева посочи, че вноската в Гаранционния фонд не трябва да бъде на база процент върху целия оборот на туроператора. При работа с оборот за бъдещ период много лесно могат да се манипулират данните с цел плащането на по-малки вноски. Това е предпоставка за бързо източване на фонда, както и за некоректно плащане от страна на туроператорите, обясни тя. Именно заради това от ОБТ настояват вноската към фонда да бъде процент от сумата на регистриран договор с клиент и той да получава сертификат, че неговата сума е обезпечена от Гаранционния фонд. Така всеки туроператор ще подписва договор с клиента и няма как да го скрие, защото потребителят ще го търси и изисква. По този начин всички туроператори, предлагащи пакети, ще трябва да са регистрирани и да участват в Гаранционния фонд. Така контролният орган ще бъде самият клиент, а не чиновници или администрация, защото той ще си търси сертифика, смята Илиева. А всички останали туроператори, които нямат договори с крайни клиенти, трябва да бъдат на отчетност във фонда, но няма да правят вноски до момента, в който не сключат такъв.
В проекта се предлага създаването на туроператор А и туроператор Б. Към първия ще се регистрират всички, които работят с крайни клиенти и ще правят вноски в Гаранционния фонд. Въвежда се нов правен субект – туроператор Б, който не работи с крайни клиенти. Той предлага и продава набор от туристически услуги или туристически пакети само на други търговци - туроператори или туристически организатори, с оглед включването им в техни туристически пакети, предлагани, продавани и осъществявани от страна на последните на и към пътуващи - крайни потребители, пише в проекта. Тези туроператори продават услуги на други компании и затова няма да са длъжни да правят вноски към новия гаранционен фонд. „Разбирам разграничаването, защото това са две различни дейности с едно и също име, но тези компании ще бъдат поставени в неравностойно положение“, каза Павлина Илиева. За Туроператор А са изброени много задължения, изисквания и наказания, докато за Туроператор Б няма никаква отчетност и контрол, а ще ползва облекчените данъци в туризма. Освен това никъде в проекта няма залегнали изисквания само за онлайн туроператори в новата реалност.