Избрани Новини
И Евтим Милошев изхарчи пари за реклама на летния сезон без ефективност
Служебният министър на туризма продължава със старата практика за реклама на туризма.
Министерството на туризма, което се ръководи от служебния министър Евтим Милошев, се похвали с организирана реклама на България на 15 пазара за летния сезон на 2024 г. Сред тях са Германия, Великобритания, Полша, Румъния, Чехия, скандинавските страни и др., показва информация, предоставена на TravelNews. В комуникационния микс са включени дигитални и онлайн платформи, радио и телевизия, които министерството използва целогодишно за насърчаване на посещенията към страната. От справката не става ясно за колко изразходвани средства става въпрос.
„Никой не измерва ефекта от рекламата на България, а просто се изливат едни пари от Министерството на туризма. Само те си знаят къде и какво рекламират и до какви публики се стига“, коментира пред TravelNews Димитър Попов, председател на новата Българска асоциация за устойчвив туризъм и управител на туроператора „Пенгуин травъл“, който оперира и на датския пазар. Според него изборът на български и чужди медии, както и рекламата на българския туризъм, не са коментирани с бранша предварително. „Бизнесът трябва да знае как се харчат парите и какъв е ефектът. Кой е чувал нещо за рекламата на България, какви клипове и визии се използват?“, пита Димитър Попов.
От години се харчат едни милиони като се рекламира по един и същи начин, без да се знае идеята и целта. Освен това се използват стари материали, каза той. Попов подчерта, че националният портал bulgariatravel.org е морално остарял и в безобразно състояние.
„Вече четвърта година страната ни няма нов клип и обновяване на бранда“, коментира пред TravelNews доц. д-р Десислава Алексова, преподавател в Международното висше бизнес училище и експерт в Българската туристическа камара. Последни видео клипове бяха изработени преди 4 години от тогавашния вицепремиер и министър на туризма Марияна Николова. След нея за никой министър това не беше приоритет.
„Боршурите, с които Министерството на туризма рекламира България, са остарели и само се препечатват едни и същи от 20 години. Трябва да бъдат изработени нови с модерно графично оформление, снимки и текстове“, смята Десислава Алексова. Според нея се хвърлят едни пари напразно да бъдат рекламирани само големите общини и дестинации, които така или иначе развиват туризма. Трябва да се подпомогнат и по-малките общини, в които е потенциалът за привличане на туристи, подчерта тя.
Реално липсата на ефективна реклама доведе и до по-слаб летен сезон по Българското Черноморие. Такава нямаше и на вътрешния пазар, защото българите се насочиха основно към съседните Гърция и Турция.
Министерството на туризма посочи още, че през юни е стартирала и 4-месечна рекламна онлайн кампания в платформата eSky на 4 пазара – Великобритания, Германия, Полша и Италия. Тя акцентира върху разнообразните предложения за туризъм в страната ни като комбинирани с културни събития, посещения на природни забележителности и уникални преживявания, достъпни не само през лятото, но и по всяко време на годината, обясниха от Министерството на туризма.
По време на летния сезон са проведени множество опознавателни пътувания за чуждестранни журналисти, инфлуенсъри, влогъри, блогъри, снимачни екипи, туроператори и др. Такива бяха организирани за посетители и лидери на мнение в травъл сектора от Испания, Румъния, Полша, Узбекистан, Нидерландия, Италия, fVW - Германия, Кувейт, Латвия, Норвегия и Германия, казаха от ведомството. Според Димитър Попов трябва да се отчетат пред бизнеса публикуваните статии и материали от журналистите и инфлуенсърите. Информацията трябва да бъде публична, за да се види ефектът от публикациите.
Със съвместни усилия на Министерство на туризма, fvw|TravelTalk (най-популярната и авторитетна медия за туризъм в Германия), концесионера на Летище Бургас и Летище Варна - „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, Асоциацията на инкаминг агенциите в България, Libena Bulgarian Hotels (Melia Hotels), беше проведено мащабно събитие „Erlebe Bulgarien“/„Изживей България“. То се състоя в началото на месец юни в Несебър и събра на едно място над 180 ключови представители на туристическия бранш от Германия, Австрия и Швейцария.
Министерството на туризма е осъществило още и рекламни кампании за насърчаване на вътрешния туризъм в български национални медии и се подкрепят редица национални форуми, фестивали и знакови събития в България, които представляват платформа за популяризиране на културен и градски туризъм, винен и кулинарен, еко и приключенски туризъм и др. Пример за това са Празници на изкуствата Аполония, Международно туристическо изложение „Културен туризъм“, Дунав Ултра, Градски винени фестивали в София, Пловдив, Варна, Велико Търново и др.
Топ Новини