Избрани Новини
Варненски ученици влизат в ролята на „Детективи на европейски проекти“
В рамките на втората фаза на кампанията, която ще се изпълнява през 2025 г., младежите ще имат ангажимента да посетят мястото на изпълнение на избрани проекти.
Ученици от Дискусионен клуб „Европа“ към Първа езикова гимназия и възпитаници на Школата по гражданско образование „Младежки парламент – Европейски мост“ към ОДК-Варна ще влязат в ролята на „Детективи на европейски проекти“. Инициативата ще се проведе в рамките на Националната кампания на Мрежата от ОИЦ за 2024-2025 г.
По време на първата организирана среща, домакин на която бе Областният информационен център-Варна, неговият управител д-р Виктория Николова обясни на присъстващите какво представлява инициативата и кои са основните й цели. Идеята е чрез преки наблюдения и лична ангажираност да се повиши информираността сред големите ученици за проекти в тяхното населено място, реализирани със средства от Европейския съюз.
Младежите бяха запознати с Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България – ИСУН 2020. Те научиха какви са основните й функции и как се работи с нейния публичен модул. „Детективите“ видяха в реална среда как да търсят и филтрират информация в платформата в зависимост от данните, които са им необходими - място на изпълнение, финансиране, продължителност, дейности по проекта и др.
„България е една от малкото държави в Европейския съюз със система, която да гарантира толкова прозрачност при подаване и отчитане на проекти“, подчерта д-р Николова.
Присъстващите показаха голям интерес към инициативата и отправиха редица въпроси, между които как се формира бюджетът на европейските програми и фондове, какви са критериите за оценка на проектни предложения, как се става оценител, по какъв начин са защитени правата на бенефициентите и как е надграждана системата ИСУН 2020 през годините. Възпитаниците на двете школи проявиха любопитство и към процеса на кандидатстване и етапите на работа и изпълнение на проекти. Участниците в срещата обсъдиха и бъдещите стъпки в съвместната работа по инициативата.
В рамките на втората фаза на кампанията, която ще се изпълнява през 2025 г., младежите ще имат ангажимента да посетят мястото на изпълнение на избрани проекти. Чрез интервюта, срещи и анкети те ще подготвят по групи разказ за тях и ще ги представят по креативен начин.