Избрани Новини
Варна днес се прощава с балетиста Константин Илиев
Тленните останки на трагично загиналия при пожар балетен артист, хореограф и педагог ще бъдат изложени за поклонение в централното фоайе на Варненския театър от 11 часа.
Тленните останки на трагично загиналия при пожар балетен артист, хореограф и педагог Константин Илиев, посветил творческия си път на Варненската опера, ще бъдат изложени за поклонение в централното фоайе на Варненския театър от 11 часа днес. Погребалната церемония ще се извърши в гробищния парк на село Тополи в същия ден от 13 часа, съобщиха от Театрално-музикалния продуцентски център.
Привлечен от балетното изкуство от ранна възраст, Константин Илиев се усъвършенства при хореографите Пенка Стойчева и прочутия тандем Галина и Стефан Йорданови, за да се превърне в един от най-ярките творци на балетната сцена във Варна. След като през 1960 г. заявява големия си талант в балетния спектакъл "По пътя на гърма" на Кара Караев, през 1968 г. той вече е премиерсолист на балетната трупа при Варненската опера, на чиято сцена създава редица незабравими образи.
Печели признание с главните роли в “Жизел”, “Корсар”, “Лешникотрошачката”, “Шопениана”, “Пепеляшка”, “Хайдушка песен”, “Изворът на Белоногата”, "Лебедово езеро", "Дон Кихот", "Бахчисарайски фонтан", “Корени”, “Мушица – бърборица”, “Ромео и Жулиета”, “Чудният мандарин”, “1001 нощ”, ”Раймонда”, “Един американец в Париж”, «Ecce Homo” и други. Една от най-забележителните роли в богатия му репертоар е Спартак в едноименния балет по музика на Арам Хачатурян, хореография Галина и Стефан Йорданови, диригент Влади Анастасов, премиера за България на 07.03.1977 г.
„Като образ Спартак ме накара много да търся. Искам моят герой да бъде земен, да махна ореола, който въображаемо сме създали за него. Колебанието, грешките, слабостите не са му чужди. Бунтът, човешкият бунт, борбата за свобода като най-висш смисъл на живота, ето това ще го извиси и ще го превърне в легендарен образ и символ за безсмъртие. Изключително сложна танцувална техника, пластичност, акробатика и физическа издържливост. Това е в едно с психологическата сложност на образа“, споделя Константин Илиев за своя герой пред Светла Трайкова в книгата „За Варненския балет ретро“, 2018 г.
Константин Илиев участва в над 3 000 представления, вкл. в балетните сцени от оперни и оперетни спектакли, мюзикъли и балетни концерти. Отличен е с Първа награда от VІ Национален преглед на оперното и балетното изкуство в Стара Загора и Диплом на Международния балетен конкурс във Варна. Заедно със своята партньорка Екатерина Чешмеджиева гастролира с успех в Съветския съюз, Испания, Гърция, Югославия, Румъния; участва в ежегодните зимни фестивали “Чайковски” в Берлин; танцува в балетите «Медея» и «Тоска» в Театро Олимпико в Рим, гостува няколко пъти в Египет и Индия с балетите “Жизел” и “Бохемски живот”.
В края на творческия си път Константин Илиев успешно се изявява като хореограф-постановчик, също и в тандем с Екатерина Чешмеджиева. По хореография на Константин Илиев са изградени балетните постановки “Остави ме да съм” по музика на Менделсон, Масне, Рихард Щраус и Вагнер; “Инстинкти” за експериментално студио с модерен балет; “Триада” и “Жестове”, също балетните сцени в многобройни спектакли на Варненската опера и на Детската опера, както и отделни фрагменти за балетни концерти на НУИ “Добри Христов”.
Освен във Варна, Константин Илиев поставя балетни спектакли и в Германия, Италия и Гърция. Преподава в Балетната академия на Ренато Греко и съпругата му Мария Тереза дел Медико в Рим.
Константин Илиев остава в историята на Варненската опера и българското балетно изкуство със забележителната си танцова техника, атлетизма и артистистичното си майсторство, а проникновените му хореографски прочити на класически заглавия и оригиналните му съвременни хореографии го нареждат сред водещите съвременни балетни творци на България.